Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Inga huvudområden
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen är inte en del av ett huvudområde.
Kursen är uppdelad i två delar:
1: Introduktion till videoessäer (7 hp), med föreläsningar, workshops och seminarier.
2: Gör en videoessä (individuellt projekt) (8 hp)
Delkurs 1: Introduktion till Videoessäer
Denna del av kursen ger en introduktion till videoessäer genom föreläsningar, praktiska workshops och diskussionsseminarier, där studenterna lär sig grunderna i hur man kombinerar visuella element, text och ljud för att kommunicera komplexa idéer.
Delkurs 2: Gör en videoessä (individuellt projekt)
I denna del får studenterna tillämpa sina kunskaper genom att planera, skapa och presentera ett självständigt videoessäprojekt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Analysera litteratur och tillämpa förvärvad kunskap i öppna diskussioner med kurskamrater, effektivt använda teoretiska insikter i sin kritik och analys av videoessäer.
- Reflektera över etiska överväganden och potentiella effekter av videoessäer i akademiska och offentliga diskurser.
- Tillämpa teoretiska och metodologiska ramverk vid skapandet av videoessäer.
- Planera, genomföra och presentera - visuellt och skriftligt - ett självstyrt videoessäprojekt, följa givna tidsramar och publicera arbetet för en publik.
- Delta i konstruktiv kritik av egna och kamraters videoessäer.
Kursen kombinerar teoretisk undervisning med praktisk tillämpning genom föreläsningar, workshops och seminarier, samt med ett större individuellt projekt. Studenterna kommer att ägna sig åt kritisk analys, kollaborativt lärande och kreativ skapande, med stöd från lärare och kurskamrater.
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom ett samlat dokument med skriftliga gruppreflektioner, samt en individuell slutreflektion, från alla seminarier som hålls under delkurs 1.
Lärandemål 3, 4 och 5 bedöms genom den uppladdade videoessän och en slutpresentation av studenternas arbete i delkurs 2.
För att erhålla godkänt betyg (G) på kursen krävs att studenten uppnår godkänt på både delkurs 1 och delkurs 2.
Alter, N.M. (2018) The Essay Film After Fact and Fiction. Jackson, USA: Columbia University Press.
Upp till 300 sidor kan tillkomma. Olika visuella och audiovisuella exempel från alla slags källor kommer att läggas till.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.