Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
HSOMA Omvårdnad
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar 60 hp och erbjuds under termin 2.
Syfte med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om ledarskap och organisationer, för att självständigt kunna leda arbetet i ett interprofessionellt team inom hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Dessa kunskaper reflekteras utifrån ett jämställdhets- och globalt perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om pedagogik som handledning och undervisning för att kunna leda en hälsofrämjande intervention.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas teorier och modeller för ledarskap, organisationer och patientsäkerhet som syftar till att stödja specialistsjuksköterskans ledarskap utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är relevanta för specialistsjuksköterskans ledarskap diskuteras.
Delkurs 2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 5.5 hp
Delkursens innehåll
I delkurs 2 behandlas hälsofrämjande interventioner och undervisning för barn och ungdomar i grundskola och gymnasium för praktisk tillämpning innefattande hälsofrämjande undervisning utifrån ett jämställdhets- och kulturkompetensperspektiv.
Delkurs 1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation utifrån ett reflekterande jämställdhetsperspektiv, och
- förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap.
Delkurs 2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 5.5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande interventioner för barn och ungdomar utifrån ett jämställdhets- och kulturkompetensperspektiv, och
- tillämpa relevant pedagogik för hälsofrämjande undervisning i grundskola och gymnasium.
Delkurs 1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 och 2 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar om teorier, modeller och organisation för ledarskap, seminarium där studenten tränas i att argumentera samt egna studier.
Delkurs 2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 5.5 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs 2 bedrivs i form av egna studier, föreläsningar, studentledda föreläsningar och tillhörande seminarium med fokus på hälsofrämjande interventioner i grundskola och gymnasium. Lärandemål 1 och 2 uppnås genom att studenten planerar och genomför en hälsofrämjande intervention utifrån valfritt ämne av relevans. Av de schemalagda momenten är studentledda föreläsningar och seminarium obligatoriska.
Delkurs 1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras i form av en skriftlig individuell tentamen. Fokus i examinationens bedömning ligger på studentens förmåga att redogöra för teorier och modeller, ledarskap och organisation samt lagar, regelverk, styrdokument och jämställdhetsperspektiv av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på skriftlig tentamen.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning.
Delkurs 2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 5.5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras i form av en skriftlig individuell inlämningsuppgift (som även behandlas ett seminarium). Fokus för bedömningen är studentens förmåga att utifrån lärandemålen skriftligen och muntligen planera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande interventioner för barn och ungdomar. Vidare bedöms studentens förmåga att tillämpa pedagogik av relevans för valda hälsofrämjande undervisning. Tongivande för bedömningen är innehållet men även kvalitet, form och struktur bedöms. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig individuell inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på delkurs 2 krävs godkänt resultat på kursens examinationsmoment och att övriga kurskrav avseende obligatoriska läraktiviteter är uppfyllda. För väl godkänt betyg på delkurs 2 krävs dessutom väl godkänt resultat på kursens examinationsmoment.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på delkurs 1 och delkurs 2.
För väl godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på delkurs 1 och väl godkänt resultat på delkurs 2.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Forsberg A, (2022) Avancerad omvårdnad på akademisk grund: Att lära och leda. Stockholm: Natur & Kultur. 190 s.
Lundin K, Sandström B, (2015) Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 200 s.
Delkurs 2. Hälsofrämjande intervention för barn och ungdomar, 5.5 hp
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 600 s.
Garnow T, (2021) Kulturmöten – Interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur AB. 296 s.
Lundin K, Sandström B, (20215 Ledarskap inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur. 240 s.
Milerad J, Lindgren C, (2017) Evidensbaserad Elevhälsa, Lund: Studentlitteratur AB. ca 240 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.