Avancerad nivå
För att bli registrerad på kursen och för att få lämna in forskningsförslag
Studenten måste ha avklarat följande kurser:
- OL641E - Organising and Leading Sustainable Organisations (7,5 hp).
- OL652E Leadership and Organisation for Sustainability - Research Methods (7,5 hp) or OL642E Organisation and Leadership - Research Methods (7,5 hp).
Studenten måste även ha klarat av:
- minst 7,5 hp i kursen OL643E - Project Management and Sustainability.
- minst 3 hp i kursen OL644E - Sustainable Development: Individual, Organisational and Network Perspectives
- minst 4 hp I kursen OL645E - Social Entrepreneurship, Social Innovation and Sustainability
A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Kursen ingår i huvudområdet ledarskap och organisation på avancerad nivå 91-120hp.
Syftet med kursen "Magisteruppsats med fokus på ledarskap och organisation för hållbarhet" är att utveckla elevernas förmåga att genomföra en självständig studie som utgör ett betydande bidrag till området och utövandet av ledarskap och organisation i samband med hållbarhet.
Uppsatsarbetet genomförs i par. Varje par måste arbeta självständigt. Arbetet med uppsatsen börjar när forskningsförslaget lämnas in. Studentparen måste organisera och leda sin forskningsprocess med stöd av handledning, inlämning av manuskript, forskningsseminarier och stödworkshops enligt följande:
Inlämning av forskningsförslag och seminarium:
- Paret måste utveckla och lämna in ett forskningsförslag i form av en rapport. Att lämna in en rapport om ett forskningsförslag är obligatoriskt och varje elev måste uppfylla alla behörighetskrav när hen lämnar in sitt forskningsförslag i par.
- Rapporten om forskningsförslaget måste innehålla en bakgrund till studien som ska genomföras, ett preliminärt syfte och en forskningsfråga, ett metodikförslag och en metodplan samt en utvärdering av studiens genomförbarhet. Forskningsförslaget gör det möjligt att ge varje par en handledare. Ingen skriftlig feedback ges på själva förslaget, men det utgör en grund för handledningsprocessen.
- I samband med inlämnandet av forskningsförslaget, som är obligatoriskt, kan studenterna i ett seminarium om forskningsförslag för att få feedback på sitt förslag. Andra studenter och lärare ger feedback till studenter som vill delta aktivt i seminariet om forskningsförslag. Endast ett seminarium om forskningsförslag föreslås under kursen, dvs. vid det första inlämningstillfället. Studenter som lämnar in ett forskningsförslag men väljer att inte delta vid seminariet kan inte kräva att deras forskningsförslag ska kommenteras på andra sätt av kamrater eller andra lärare än handledaren. Studenter som inte lämnar in ett forskningsförslag vid den första inlämningen kan inte kräva att ett seminarium ska ordnas när de lämnar in senare under kursen.
50 %-seminarium: - Studenterna kan delta i ett 50 %-seminarium för att få återkoppling på sitt 50 %-manuskript. Återkoppling ges vid detta tillfälle av en lärarpanel. Andra studenter kommenterar också manuskriptet kortfattat. 50 %-manuskriptet kan i de flesta fall presentera forskningsproblemet samt ett utkast till det teoretiska ramverket, metodik och metoder.
- Varken inlämningen eller aktivt deltagande vid seminariet är obligatoriskt. Studenterna kan inte lämna in ett 50 %-manuskript utan att delta och vara aktiva i 50 %-seminariet. Endast ett 50 %-procentseminarium ordnas under kursen. Datumet anpassas till den första inlämningsmöjligheten för forskningsförslaget. Det är helt upp till eleven att välja att delta i 50 %-seminariet. Ett par som beslutar att inte lämna in eller delta i seminariet kan inte kräva att deras 50 %-manuskript kommenteras på något annat sätt av kursdeltagare eller andra lärare än handledaren.
75 %-seminarieinlämning och seminarium: - Studenterna måste lämna in ett 75 %-manuskript. Manuskriptet ska, i de flesta fall, presentera forskningsproblemet, ett utvecklat teoretiskt ramverk, en utvecklad metodik och en utvecklad metod samt eventuellt empiriskt material. Detta manuskript granskas av lärarlaget och av en extern granskare för att utvärdera nivån på framstegen i uppsatsarbetet. Ingen systematisk feedback ges på 75 %-seminariet utöver handledningsprocessen.
- Studenterna kan delta i ett 75 %-seminarium för att få feedback på sitt 75 %-manuskript. Vid detta tillfälle ges feedback av en extern granskare samt av ett utsett opponentpar som valts ut bland de studenter som presenterar sitt 75 %-manuskript. Studenter som väljer att inte delta i seminariet kan inte kräva att deras manuskript ska kommenteras på något annat sätt av kursdeltagare eller andra lärare än handledaren. Endast ett 75 %-procentseminarium ordnas under kursen. Datumet anpassas till den första inlämningsmöjligheten för forskningsförslaget.
100 %-seminarium:
- Studenterna måste lämna in ett 100 %-manuskript. 100 %-manuskriptet måste innehålla alla delar som krävs i en forskningsprocess (problem, teori, metodik och metoder, empiriskt material, analys och slutsatser) även om slutsatserna och några mindre aspekter fortfarande är under bearbetning.
- Varje par måste presentera ett 100 %-manuskript av sin uppsats vid 100 %-seminariet som är obligatoriskt och bedöms med skalan A–U som en del av examinationen. Vid 100 %-seminariet presenteras forskningen av författarna och opponeras av en annan enskild student, som väljs ut bland de elever som försvarar sin uppsats.
- För att få tillgång till 100 %-seminariet måste studenterna ha lämnat in ett forskningsförslag och ett 75 %-manuskript. Det är dock upp till studenterna att delta i dessa seminarier.
Handledning: - Varje par har möjlighet till handledning med sin tilldelade handledare. Varje par får samma resurser för handledning (antal timmar). Handledningstiden avslutas automatiskt i slutet av den andra terminen. Ett uppsatspar vars uppsats har fått betyget U (underkänd) och deltar i omexaminationsprocessen får inte extra handledningsresurser.
- Utöver ovanstående riktlinje kan ett par få en förlängning av sin handledningstid (inte antalet timmar) om deras forskningsplan kräver det. Förlängningen ska godkännas av handledaren och den kursansvarige. En skriftlig dokumentation måste tillhandahållas av eleverna/paret för att ett beslut ska kunna fattas av handledare och kursansvarig.
Stödworkshops: - Under uppsatskursens gång anordnas metodologiska och metodiska stödworkshops efter studenternas eget val där de får möjlighet att diskutera metodologiska och metodiska frågor i sin uppsats.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 1 – självständigt identifiera och kritiskt formulera ett relevant och aktuellt forskningsproblem inom ramen för organisation och ledarskap med fokus på hållbarhet.
- 2 – definiera, beskriva, klassificera, jämföra, tolka och förklara de modeller, teorier och perspektiv inom organisation och ledarskap som är relevanta för det identifierade problemet.
- 3 – definiera, beskriva, klassificera, jämföra, tolka och förklara den metodik och de metoder som är relevanta för det identifierade problemet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 4 – på ett sammanhängande och logiskt sätt utforma, planera och genomföra en avancerad studie inom området ledarskap och organisation inom en definierad tidsram.
- 5 – självständigt granska och relatera komplexa vetenskapliga, sociala och etiska aspekter av ledarskap och organisation till befintliga projekt och processer, i diskussioner vid seminarier.
- 6 – på ett sammanhängande sätt diskutera etiska beteenden i forskningsstrategin, särskilt när det gäller datainsamling, dataanalys och rapport.
- 7 – på ett sammanhängande sätt diskutera teoretiska och empiriska resultat i en skriftlig akademisk/vetenskaplig rapport med referenser till ledarskap och organisation inom området och andra relevanta områden för det identifierade forskningsproblemet.
- 8 – på ett sammanhängande och logiskt sätt presentera och diskutera sitt eget arbete och konstruktivt kritisera kurskamraters arbete vid seminarier.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 9 – utveckla en kognitiv förmåga att självständigt identifiera ett problem inom ramen för organisation och ledarskap med fokus på hållbarhet samt analysera detta problem, dra och rapportera slutsatser på ett sammanhängande sätt.
- 10 – utveckla en kognitiv förmåga att ta del av och kritiskt granska aktuell forskning inom områdena organisation och ledarskap, projektledning, socialt entreprenörskap och social innovation.
- 11 – utveckla en kognitiv förmåga att kritiskt använda sin förståelse av den aktuella forskningen inom områdena organisation och ledarskap, projektledning, socialt entreprenörskap och social innovation för att analysera ett problem och lösa det genom att skapa nya alternativ/kunskap som kan tillämpas på en specifik situation.
- 12 – utveckla egen förståelse för sina metodologiska ståndpunkter och deras konsekvenser för studentens förmåga till analys och beslutsfattande.
- 13 – identifiera sitt individuella behov av ytterligare kunskap och inse vikten av kontinuerlig utveckling av sin kompetens.
Kursen är baserad på:
- Ett självständigt arbete i par. Det självständiga arbetet är utvecklat för att stödja lärande med avseende på lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 och 12 som anges ovan.
- En handledningsprocess mellan uppsatsparet och handledaren. Handledningsprocessen är utvecklad för att stödja lärande med avseende på lärandemål 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 och 12 som anges ovan.
- Ett 100 %-seminarium där eleverna måste presentera och försvara sin forskning samt opponera på en annan uppsats. Handledningsprocessen är utvecklad för att stödja lärande med avseende på lärandemål 8, 9, 10, 11, 12 och 13 som anges ovan.
Alla lärandemål förbättras också av följande seminarier och workshops:
- En seminarieserie för att ge eleverna möjlighet att presentera och diskutera sina idéer och framsteg med olika personer, t.ex. lärare, andra elever och externa lärare. Detta är baserat på en granskning som utförs av kurskamrater. Det är upp till eleverna att delta i dessa seminarier.
- Workshops för metodologiskt stöd ger eleverna möjlighet att aktivt diskutera tillämpningen av sina metodologiska och metodiska kunskaper som de förvärvat i kursen OL642E eller OL652E i sitt examensarbete. Det är upp till eleverna att delta i dessa seminarier.
Kursen bedöms genom två huvudexaminationer enligt följande:
- Uppsatsen, 13 hp, betygsätts med A–U. Eftersom examensarbetet är en del av masterprogrammet är kriterierna för uppsatsen nära kopplade till lärandemål för programmet och för de andra kurserna i programmet. Uppsatsen utvärderar mer specifikt lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11 och 12 som anges ovan. Uppsatsen bedöms först med skalan A–U enligt riktlinjer i linje med lärandemål. Betyget omvandlas sedan till poäng enligt följande: A (Utmärkt)= 130, B (Mycket bra) = 120, C (Bra) = 105, D (Tillfredsställande) = 85, E (Godkänd) = 75, U (Underkänd) = 0.
• 100 %-seminariet, 2 hp, betygsätts med skalan A–U. 100 %-seminariet omfattar studenternas presentation av sina uppsatser och en individuell opposition på en annan uppsats. 100 %-seminariet är obligatoriskt och utvecklat för att stödja lärande med avseende på lärandemål 7, 8, 9, 10, 11 och 12 som anges ovan. För att få delta i 100 %-seminariet måste paret ha lämnat in ett 75 %-manuskrip till sin handledare och till kursansvarig. 100 %-seminariet bedöms först med skalan A–U enligt riktlinjer i linje med lärandemål. Betyget omvandlas sedan till poäng enligt följande: A (Utmärkt)= 20, B (Mycket bra) = 15, C (Bra) = 10, D (Tillfredsställande) = 8, E (Godkänd) = 4, U (Underkänd) = 0.
För godkänt betyg på kursen gäller följande:
Studenten måste få betyget A, B, C, D eller E på uppsatsen och 100 %-seminariet.
Båda examinationer ovan och omvandlingen av dem till poäng läggs samman till ett totalt poängantal. Sammanställningen av betyget för hela kursen sker sedan enligt följande skala:
- 141–150 = A (Utmärkt)
- 126–140 = B (Mycket bra)
- 110–125 = C (Bra)
- 93–109 = D (Tillfredsställande)
- 79–92 = E (Godkänd)
- 0–78 = U (Underkänd)
Den samlade kurslitteraturen för de kurser som ingår i magisterprogrammet "Ledarskap för hållbarhet" (OL641E, OL642E/OL652E, OL643E, OL644E och OL645E) rekommenderas starkt men måste kompletteras enligt följande:
• Studenterna måste välja och utvärdera relevant och högkvalitativ litteratur med avseende på deras forskningsproblem.
• Studenterna måste välja och utvärdera uppdaterad litteratur med avseende på deras forskningsproblem.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.