Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser omfattande 120 högskolepoäng: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F samt BA142F.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är obligatorisk inom fördjupningsspår 1; laboratoriemedicin och ingår i programmets femte och sjätte termin.
Kursens övergripande mål är att studentenen ska utveckla teoretiska och praktiska kunskaper genom att i laboratoriemiljö studera och använda metoder som förekommer inom det biomedicinska området. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin yrkesidentitet, ett professionellt och etiskt förhållningssätt gentemot patientprov, undersökningar och patienter.
Studenten ska under hela kursen delta i praktiskt arbete under handledning på ett laboratorium och där få tillämpa olika metoder och tekniker som förekommer. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier fördjupar sina kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning ur såväl teknisk som medicinsk synvinkel. Studenten skall reflektera över de moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Provhantering och undersökningar diskuteras även utifrån ett etiskt-, hållbarhets- och jämställdhetsperspektiv. Vidare belyses laboratoriets organisation och kvalitetssäkringsarbete samt de lagar och författningar som gäller inom hälso- och sjukvården.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för olika biomedicinska laboratoriemetodiker,
- självständigt planera och tillämpa biomedicinska laboratoriemetodiker inom klinisk diagnostik med beaktande av ett hållbarhetsperspektiv,
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat,
- förklara principerna för kvalitetsarbete och deras tillämpningar inom området med beaktande av ett hållbarhetsperspektiv,
- tillämpa ett professionellt och etiskt förhållningssätt gentemot kollegor, patienter och patientprov med beaktande av perspektiv på jämställdhet
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens, och
- redogöra för biomedicinska analytikerns ansvarsområden och yrkesroll ur såväl hållbarhets- som jämställdhetsperspektiv.
För att uppnå samtliga lärandemål utför studenten laboratoriearbete på ett laboratorium och har under den tiden tillgång till sakkunnig handledare på laboratoriet samt lärare från Malmö universitet.
Dokumentationen av det laborativa arbetet sker kontinuerligt i form av en arbetsbok och litteraturstudier bedrivs integrerat enligt anvisning av handledare/lärare. Individuella skriftliga redovisningar av arbetsböcker sker under tiden för den verksamhetsförlagda utbildningen. Närvaro är obligatorisk under den verksamhetsförlagda utbildningen samt vid det avslutande seminariet.
Lärandemål 1–6 examineras och bedöms enligt ett bedömningsformulär som utformats för verksamhetsförlagd utbildning. Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att implementera sina teoretiska kunskaper i praktisk färdighet och kunna samverka på arbetsplatsen. Lärandemål 1, 3, 4, 6 och 7 bedöms även genom en skriftlig arbetsbok där de metoder som tillämpas och genomförs av studenten vid laboratoriet redovisas. Arbetsboken ligger till grund för den individuella examinationen av teori och praktiska färdigheter. Den individuella examinationen är muntlig, genomförs i form av ett seminarium och bedöms av examinator på universitetet. Eventuell frånvaro under seminariet kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För betyg G krävs tillfredställande närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU), godkänt bedömningsformulär, godkända arbetsböcker och godkänt deltagande vid det avslutande seminariet. VG tillämpas inte. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen
Rätt till omprov för verksamhetsförlagd utbildning
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Relevant litteratur för de olika verksamhetsområdena inom biomedicinsk laboratorievetenskap bestäms i samråd med handledare och examinator.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.