Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Informatik: Verksamhetsstödjande system
Engelsk benämning
Informatics: Business Informatics
Kurskod
DA472A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-01-19
Fastställandedatum
2022-01-19
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: DA370A och DA471A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Informatik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Informatik på 31-60 poängsnivån.
Syfte
Studenten ska utveckla kunskap, färdighet och förståelse om begrepp, modeller och metoder som används vid utveckling, införande och förvaltning av verksamhetsstödjande informationssystem. Kursen syftar också till att ge grundläggande kännedom om databasdesign, kunskap om begrepp och metoder för relationsdatabaser samt grundläggande färdigheter i frågespråk.
Innehåll
Kursen ger studenten möjlighet att fördjupa och vidareutveckla kunskap och förståelse om informationsteknik (it) som verksamhetsstödjande informationssystem och central resurs i verksamheters arbete med digitalisering och utveckling.
Studenten möter under kursen metoder och verktyg, som ger stöd för tekniska, verksamhetsmässiga, affärsmässiga, etiska, säkerhetsmässiga och samhälleliga avvägningar vid utveckling, införande och förvaltning av verksamhetsstödjande informationssystem.
Datahantering är en central del i en verksamhets digitalisering och kursen ger studenten teoretiska grunder i databasteknik med särskilt fokus på teori, databasdesign, normalformer samt implementering och tillämpning av relationsdatabaser.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten:
(1) Kunna beskriva och redogöra för begrepp, modeller och metoder inom informationssystemsområdet.
(2) Kunna beskriva och förklara hur olika verksamheters behov av it kan mötas av de handlingsutrymmen som olika it-system kan bidra till att möjliggöra i verksamheten.
(3) Kunna beskriva och förklara utgångspunkter för upphandling, utveckling, införande och förvaltning av verksamhetsstödjande it-system.
(4) Kunna beskriva och förklara teorin kring databasdesign, normalformer, relationsdatabasers uppbyggnad och funktion.
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten:
(5) Kunna använda och utvärdera funktionalitet och handlingsutrymmen i användning av verksamhetsstödjande it-system.
(6) Kunna identifiera och modellera verksamhetsprocesser som kan stödjas med informationssystem.
(7) Kunna identifiera, beskriva och förklara etiska och datasäkerhetsutmaningar vid användning av verksamhetsstödjande it-system och dess datahantering.
(8) Kunna designa och implementera en databas utifrån en problemformulering.
(9) Kunna lagra och hämta information ur databaser, samt presentera informationen på webben
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten:
(10) Kunna identifiera och kritiskt reflektera kring tekniska, affärsmässiga, etiska, datasäkerhetsmässiga och samhälleliga avvägningar vid utveckling, införande och förvaltning av verksamhetsstödjande system.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer samt självstudier.
Bedömningsformer
Krav för Godkänd:
- Verksamhetsstöd 1, 2 hp (UG) – Seminarie som prövar lärandemål 5,6, 7
- Verksamhetsstöd 2, 3 hp (UG) – Inlämningsuppgift som prövar lärandemål 5,6, 7)
- Verksamhetsstöd 3, 5 hp (UV) – tentamen som prövar lärandemål 1, 2, 3 och 10
- Databaser 1, 2 hp – (UG) tentamen som prövar lärandemål 4
- Databaser 2, 3 hp (UG) - inlämningsuppgifter som prövar lärandemål 8 & 9
Slutbetyg bestäms av betyget på tentamen verksamhetsstöd 3.
Kurslitteratur
- Cusumano, M.A., Gawer, A. & Yoffie, D.B. (2019). The business of platforms: strategy in the age of digital competition, innovation, and power. (First edition). New York, NY: Harper Business, an imprint of Harper CollinsPublishers.
- Knaster, R,. Leffingwell, D. (2020). Distilled; Achieving Business Agility with the Scaled Agile Framework. Addison-Wesley.
- Padron-McCarthy, Thomas & Risch, Tore (2005). Databasteknik. Lund: Studentlitteratur.
Artiklar, forskningsrapporter, utdrag ur tidskrifter och dylikt (tillhandahålles av institutionen).
Referenslitteratur:
- Checkland, Peter & Poulter, John (2006). Learning for action: a short definitive account of soft systems methodology and its use, for practitioners, teachers and students. Chichester: Wiley
- Laudon, Kenneth C. & Laudon, Jane P. (2017). Management information systems: managing the digital firm. Global edition. Fifteenth Edition. NY NY: Pearson.
- Magnusson, Johan & Nilsson, Andreas (2014). Enterprise system platforms: transforming the agenda. 1. ed. Lund: Studentlitteratur.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.