Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Informatik: Verksamhetsstödjande system
Engelsk benämning
Informatics: Business Informatics
Kurskod
DA472A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2020-06-12
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: DA370A, DA471A, EK140A
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Informatik
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Informatik på 31-60 poängsnivån.
Syfte
Studenten ska utveckla kunskap, färdighet och förståelse om begrepp, modeller och metoder som används vid utveckling, införande och förvaltning av verksamhetsstödjande informationssystem. Kursen syftar också till att ge grundläggande kännedom om databasdesign, kunskap om begrepp och metoder för relationsdatabaser samt grundläggande färdigheter i frågespråk.
Innehåll
Kursen innehåller bland annat:
- verksamhetsprocesser och modellering
- systemexempel
- livscykler
- integration och datahantering
- databasteknik
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomförd kurs ska studenten:
- visa kännedom om olika sorters verksamhetsstödjande system
- kunna redogöra för olika utvecklings- och upphandlingsalternativ för verksamhetsstödjande system
- kunna redogöra för olika aspekter av införande och underhåll av verksamhetsstödjande system
- visa kännedom om olika systemarkitekturalternativ
- visa kännedom om datahantering i verksamhetsstödjande system
- visa kännedom om olika alternativ för systemintegration
- visa kännedom om hur informationssäkerhet kan hanteras i verksamhetsstödjande system
- visa grundlig kunskap om relationsdatabaser och deras uppbyggnad
- visa förståelse för teorin kring databasdesign och normalformer
Färdighet och förmåga
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna identifiera och modellera processer som kan stödjas med informationssystem
- kunna använda och utvärdera funktionalitet i verksamhetsstödjande informationssystem
- visa färdighet i att designa och implementera en databas utifrån en problemformulering
- visa färdigheter i att lagra och hämta information ur databaser, samt att presentera informationen på webben
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomförd kurs ska studenten:
- kunna kritiskt reflektera kring tekniska, affärsmässiga och samhälleliga avvägningar vid utveckling, införande och förvaltning av verksamhetsstödjande informationssystem
Arbetsformer
Föreläsningar ca 40 timmar, seminarier ca 20 timmar, laborationer ca 10 timmar samt självstudier ca 330 timmar.
Bedömningsformer
Krav för Godkänd:
- Verksamhetsstöd 1, 2 hp (UG) – muntlig redovisning
- Verksamhetsstöd 2, 3 hp (UG) – inlämningsuppgifter
- Verksamhetsstöd 3, 5 hp (UV) – tentamen
- Databaser 1, 2 hp – (UG) tentamen
- Databaser 2, 3 hp (UG) - inlämningsuppgifter
Slutbetyget baseras på tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Cusumano, M.A., Gawer, A. & Yoffie, D.B. (2019). The business of platforms: strategy in the age of digital competition, innovation, and power. (First edition). New York, NY: Harper Business, an imprint of HarperCollinsPublishers.
- Checkland, Peter & Poulter, John (2006). Learning for action: a short definitive account of soft systems methodology and its use, for practitioners, teachers and students. Chichester: Wiley
- Laudon, Kenneth C. & Laudon, Jane P. (2017). Management information systems: managing the digital firm. Global edition. Fifteenth Edition. NY NY: Pearson.
- Padron-McCarthy, Thomas & Risch, Tore (2005). Databasteknik. Lund: Studentlitteratur.
Referenslitteratur:
- Bradford, Marianne (2010). Modern ERP: select, implement & use today's advanced business systems. 2nd ed. Raleigh, NC: North Carolina State University, College of Management.
- Magnusson, Johan & Nilsson, Andreas (2014). Enterprise system platforms: transforming the agenda. 1. ed. Lund: Studentlitteratur.
- Björklund, Maria & Paulsson, Ulf, (2012). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, (andra upplagan).
- Rainer, R. Kelly, Prince, Brad & Cegielski, Casey (2015). Introduction to Information Systems. 5. ed., International student version John Wiley & Sons Singapore Pte. Ltd.
- Ulvenblad, Pia & Örtenblad, Anders (2008). Smått och gott: om vetenskapliga rapporter och referensteknik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur.
- Yank, Kevin (2009). Build your own database driven website using PHP & MySQL. 4th ed. Collingwood, Vic.: SitePoint.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.