Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Informatik: Systemutveckling
Engelsk benämning
Informatics: Systems Development
Kurskod
DA471A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2020-01-20
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Matematik B.
Meritpoäng inför urval enligt Områdesbehörighet 7/A7.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Informatik
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap och förståelse för begrepp och metoder som är centrala vid utveckling av informationssystem. Studenten ska även nå en grundläggande färdighet i konstruktion av datorprogram. Vidare ska studenten uppnå förståelse av hur ett datorsystem fungerar på grundläggande logisk nivå, och hur det kopplas till högre nivåer genom lager av abstraktion.
Innehåll
Kursen består av fyra delar:
1. Programmering 1 (4 hp): Utveckling av system är en form av problemlösning på olika nivåer. En nivå är att skapa algoritmer med vars hjälp ett problem kan lösas. Momentet introducerar strukturerad programmering för problemlösning.
2. Systemutveckling (3,5 hp): Att se utveckling av informationssystem som en repetitiv process bestående av cykler av kravinsamling, design, kodning och testningsiterativ introduceras. Varje cykel innebär realisering av en mindre del ny funktionalitet; ett inkrement.
3. Programmering 2 (5 hp): Fundamentalt för utvecklingsprocessen är goda val av representation. Momentet ger en introduktion till objektorienterad representation och som bas för programmering.
4. Informations- och systemarkitektur och användbarhet (2,5 hp): Introduktion till användbarhet som en målsättning för utveckling av datorbaserade informationssystem.
Utifrån delarna 1 till 4 avslutas kursen med att analysera befintliga system med avseende på samtliga steg som ingår i systemutvecklingsprocessen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- förståelse för betydelsen av användbarhet i informationssystem
- förståelse för ett datorsystems funktion på maskinnivå
- förståelse för hur internetkommunikation hanteras från ett programutvecklingsperspektiv
- kunskap om grundläggande begrepp för strukturerad programmering
- ett algoritmiskt tankesätt och förståelse för att använda informell logik vid utformandet av algoritmer
- förståelse för användningen av ett modelleringsspråk i utveckling av datorprogram
- förståelse för hur programmeringsparadigm som objektorientering används för att underlätta programutveckling
- förståelse för betydelsen av strukturerade arbetssätt för systemutveckling
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
- använda ett modelleringsspråk vid framtagning av programvara
- medverka till att skapa ett informationssystem utifrån ett användarorienterat perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt resonera kring alternativa systemlösningar för ett givet informationsproblem
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, laborationer, samt självstudier.
- Föreläsningarna syftar till att studenten ska utveckla en grundläggande begreppsbildning som behövs för att på ett aktivt sätt kunna delta i seminarier och laborationer.
- Seminarierna syftar till att ge studenten ett forum för att skapa den kunskap och förståelse samt de värderingsförmågor och förhållningssätt som anges i lärandemålen.
- Laborationerna syftar till att ge studenten möjlighet att tillgodogöra sig alla färdigheter och förmågor som anges i lärandemålen.
Bedömningsformer
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
1. Programmering 1: 4 hp (UG) – inlämningsuppgifter
2. Systemutveckling: 3, 5 hp (UV) – skriftlig tentamen
3. Programmering 2: 5 hp (UG) – inlämningsuppgifter
4. System- och informationsarkitektur och användbarhet, 2,5 hp (UG) – muntlig redovisning/presentation och rapport
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget VG krävs dessutom betyget väl godkänd på tentamen i systemutveckling.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bennet, S., MacRobb, S. & Farmer, R. (2010). Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education
- Haverbeke, M. (2015). Eloquent JavaScript: A Modern Introduction to Programming (2nd Edition), William Pollock
- Sharp, John (2013). Microsoft Visual C# 2013: Step by Step, Microsoft Press
- Sommerville, I. (2016). Software Engineering (10:th Edition), Addison-Wesley
Referenslitteratur:
- Downey, A. B. (2012). Think Python, O'Reilly
- Fitzgerald, B., Russo, N.L. & Stolterman, E. (2002). Information Systems Development: Methods in Action. Berkshire, McGraw-Hill
- Garret, J.J. (2011). The elements of User Experience: User-Centered Design for the Web and Beyond (2nd edition), New Riders
- Kernighan, B.W. (2011). D is for Digital: What a Well-Informed Person should Know about Computers and Communication, Create-Space Independent Publishing
- Meadows, D. H. (2008). Thinking in Systems: A Primer, Chelsea Green Publishing
- Petzold, C. (2000). Code: The Hidden Lanugage och Computer Hardware and Software, Microspoft Press
- Pressman, Roger (2009). Software Engineering: A Practitioner's Approach, 7th Edition, McGraw-Hill Higher Education
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.