UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Artificiell intelligens för digitala spel

Engelsk benämning

Artificial Intelligence for Digital Games

Kurskod

DA408A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2021-11-22

Fastställandedatum

2021-11-22

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Totalt minst 30 hp i datavetenskap varav minst 15 hp i objektorienterad programmering
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen DA304A Tillämpade datastrukturer och algoritmer (eller motsvarande).

Huvudområde

Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Spelutvecklingssprogrammet.

Syfte

Inom spelområdet är det av högsta vikt att använda resurssnåla algoritmer för att få karaktärerna att agera på ett trovärdigt, och till synes intelligent sätt. Kursen syftar till att introducera studenten till området artificiell intelligens och dess tillämpning i digitala spel.

Innehåll

Kursen innehåller en historisk tillbakablick över AI-områdets utveckling, där tonvikt läggs vid de viktigaste milstolparna ur ett spelperspektiv. Områden som berörs är bland annat skriptspråk för spel-AI, tillståndsmaskiner i spel, vägoptimering och planering i spel, mönsterigenkänning och agenter i spel. Tonvikt läggs vid implementation av datorstyrda motståndare i ett antal olika speltyper.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
  • grundläggande kunskap om metoderna inom spel-AI-området och dess historiska utveckling i relation till tillämpningarna
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
  • god färdighet i att självständigt och i samarbete med andra kunna utforma metoder och modeller för att implementera och prova olika lösningar i ett givet problem inom spel-AI.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • självständigt och i samarbete med andra kunna identifiera, formulera och dela upp problemställningar, samt välja lämpliga metoder för att lösa ett givet problem inom spel-AI.
  • självständigt och i samarbete med andra kunna värdera och prioritera olika lösningar ur olika perspektiv.
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens

Arbetsformer

Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, laborationer samt miniprojekt som genomförs i mindre grupper.

Bedömningsformer

Kursen examineras dels genom redovisning av inlämningsuppgifter (problemlösningsuppgifter eller miniprojekt), dels genom tentamen.
Krav för godkänd: För godkänd krävs godkända redovisningar av samtliga inlämningsuppgifter samt godkänd tentamen.
Betygsbedömning: För väl godkänd krävs att minst 60% av redovisningarna bedömts som väl godkända och att tentamen är väl godkänd.

Kurslitteratur

  • Schwab, Brian. AI Game Engine Programming. Charles River Media 2008.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.