Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Digital innovation och entreprenörskap
Engelsk benämning
Digital Innovation and Entrepreneurship
Kurskod
DA394B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2021-06-09
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Minst 60 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde och läses som valbar kurs inom program eller som fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap, förståelse och färdigheter inom innovation, företagande och affärsmässigt tänkande i ett digitalt samhälle.
Innehåll
Kursen introducerar begreppen innovation och entreprenörskap med hänsyn till ett allt mer digitaliserat samhälle. Under kursens gång introduceras processer och metoder för idégenerering, behovsanalys, marknadsanalys, prototyparbete och andra områden som ger en god grund för att skapa nya produkter i ett digitalt samhälle. Kursen tar även upp andra relevanta områden kring entreprenörskap som affärsutveckling, finansiering, hållbarhet, marknadsföring och pitchning som ämnar att mynna ut i ett affärsmässigt tänkande med etiska hänsynstaganden. Kursen fokuserar även på teamet och att skapa nya resultat genom samarbete.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva, förklara och diskutera innovation, entreprenörskap, digitalisering och hållbarhet
- beskriva, förklara och diskutera kring processer kopplade till innovation och entreprenörskap
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera och utvärdera behov inom ramen för en innovationsprocess
- identifiera en utmaning i det digitala samhället, välja och tillämpa lämpliga metoder från innovations- och entreprenörsprocessen för att lösa denna utmaning
- utveckla och utvärdera affärsmässigheten i en produkt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera en lösning utifrån olika faser i innovation- och entreprenörsprocessen
- förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som finns vid entreprenörskap och innovation och värdera styrkor och svagheter med dessa
- förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som digitalisering ger upphov till
- reflektera över de etiska frågeställningar som berör innovation och entreprenörskap
- göra bedömningar och förhålla sig till ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet
Arbetsformer
Kursen kommer att bedrivas genom olika kursmoment, till exempel föreläsningar, seminarier och projekthandledning. Största delen av tiden i kursen består av självstudier och projektarbete. Undervisningen sker uteslutande digitalt och förutsätter tillgång till dator med internetanslutning, mikrofon och webbkamera.
Bedömningsformer
Krav för godkänd kurs:
- aktivt deltagande på schemalagda kursmoment samt bidragande till projektgruppen och dess leverabler (10 hp)
- godkänt individuellt reflektionsdokument, godkänd individuell projektdagbok samt godkänd på tillhörande individuella presentationer och redovisningar (5 hp)
Kurslitteratur
- Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York: Crown Business
Utöver ovanstående litteratur kommer material finnas tillgängligt via kursens utbildningsplattform.
Studenten söker och väljer lämplig litteratur inför respektive uppgift.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.