UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2024

Kursplan våren 2024

Benämning

Digital innovation och entreprenörskap

Engelsk benämning

Digital Innovation and Entrepreneurship

Kurskod

DA394B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2022-01-17

Fastställandedatum

2021-06-09

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 60 hp.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde och läses som valbar kurs inom program eller som fristående kurs.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap, förståelse och färdigheter inom innovation, företagande och affärsmässigt tänkande i ett digitalt samhälle.

Innehåll

Kursen introducerar begreppen innovation och entreprenörskap med hänsyn till ett allt mer digitaliserat samhälle. Under kursens gång introduceras processer och metoder för idégenerering, behovsanalys, marknadsanalys, prototyparbete och andra områden som ger en god grund för att skapa nya produkter i ett digitalt samhälle. Kursen tar även upp andra relevanta områden kring entreprenörskap som affärsutveckling, finansiering, hållbarhet, marknadsföring och pitchning som ämnar att mynna ut i ett affärsmässigt tänkande med etiska hänsynstaganden. Kursen fokuserar även på teamet och att skapa nya resultat genom samarbete.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • beskriva, förklara och diskutera innovation, entreprenörskap, digitalisering och hållbarhet
  • beskriva, förklara och diskutera kring processer kopplade till innovation och entreprenörskap
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • identifiera och utvärdera behov inom ramen för en innovationsprocess
  • identifiera en utmaning i det digitala samhället, välja och tillämpa lämpliga metoder från innovations- och entreprenörsprocessen för att lösa denna utmaning
  • utveckla och utvärdera affärsmässigheten i en produkt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • värdera en lösning utifrån olika faser i innovation- och entreprenörsprocessen
  • förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som finns vid entreprenörskap och innovation och värdera styrkor och svagheter med dessa
  • förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som digitalisering ger upphov till
  • reflektera över de etiska frågeställningar som berör innovation och entreprenörskap
  • göra bedömningar och förhålla sig till ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet

Arbetsformer

Kursen kommer att bedrivas genom olika kursmoment, till exempel föreläsningar, seminarier och projekthandledning. Största delen av tiden i kursen består av självstudier och projektarbete. Undervisningen sker uteslutande digitalt och förutsätter tillgång till dator med internetanslutning, mikrofon och webbkamera.

Bedömningsformer

Krav för godkänd kurs:
  • aktivt deltagande på schemalagda kursmoment samt bidragande till projektgruppen och dess leverabler (10 hp)
  • godkänt individuellt reflektionsdokument, godkänd individuell projektdagbok samt godkänd på tillhörande individuella presentationer och redovisningar (5 hp)

Kurslitteratur

  • Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. New York: Crown Business
Utöver ovanstående litteratur kommer material finnas tillgängligt via kursens utbildningsplattform.
Studenten söker och väljer lämplig litteratur inför respektive uppgift.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.