Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2019-09-02

Kursplan med gällandedatum 2019-09-02

Benämning

Ingenjörsprojekt

Engelsk benämning

Engineering Project

Kurskod

DA384A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Fastställandedatum

2019-05-13

Gäller från

2019-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

30 hp från kurser på andra läsåret på högskoleingenjörsprogrammet i Datateknik och mobil IT, varav kurserna DA382A (7,5 hp), DA267A (7,5 hp), samt DA383A (7,5hp) ska ingå.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik.

Syfte

Studenten skall genom att tillämpa och integrera ämneskunskaper utveckla en fördjupad förståelse för det datatekniska ämnesområdet och lämpliga arbetsmetoder. I kursen utvecklar och programmerar studenten ett inbyggt system som del av en produkt som konstrueras i projektgrupper. Studenten utvecklar fördjupad förståelse för och erfarenhet av professionellt arbete i ett verklighetsförankrat ingenjörsprojekt.

Innehåll

Kursen innehåller projektarbete med tillämpning av ämneskunskaper och utbildning i iterativ mjukvaruutveckling och testning samt projektplanering och tekniskt problemlösning.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • visa fördjupad kunskap om datateknikens vetenskapliga grund, samt kunskap om iterativ programvaruutveckling, systemintegration och testmetoder för datasystem
  • visa brett kunnande om samspelet mellan mjukvara och hårdvara och dess roll inom produktutveckling
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra uppgifter inom givna ramar
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan i grupper med olika sammansättning
  • visa förmåga att med helhetssyn hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
  • visa förmåga att iterativt utveckla och testa mjukvarusystem som uppfyller kraven i en slutprodukt
  • muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och kunna diskutera, förklara och försvara framlagd information, problem och slutsatser i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa:
  • ett ansvarsfullt och samarbetsinriktat förhållningssätt gentemot den egna projektgruppen
  • ett akademiskt förhållningssätt till rapportskrivning och seminariedeltagande
  • förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga aspekter
  • insikt i teknikens möjligheter och begränsningar
  • förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap

Arbetsformer

Föreläsningar, gruppseminarier, grupphandledning samt självstudier och projektarbete.
Gruppindelning och tilldelning av projektuppgifter kan verkställas beroende på urval av tidigare tagna kurser som anses behövas för att kunna lösa uppgiften.

Bedömningsformer

Examination sker i form av kontinuerliga muntliga och skriftliga redovisningar - individuellt och i grupp. Värderingen avser såväl den ämnesinriktade som den integrerade delen av projektarbetet. Dessa bedöms både utifrån projektarbetets slutresultat och hur projektet bedrivits som process. Aktivt deltagande på gruppseminarier, gruppvis inlämning av olika skriftliga rapporter samt en kontinuerlig dokumentation av individuella bidrag och reflektioner i form av projektdagbok ingår i examinationen.
Bedömningsformerna består av gruppseminarier 3 hp, skriftliga inlämningar 7 hp, samt projektarbete 5 hp.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget 3 av studentens måluppfyllelse av kursens lärandemål. Högre betyg (4 eller 5) kräver dessutom högre betyg på projektarbetet.
Måluppfyllelsen bedöms med hjälp av en bedömningsmatris, som tillhandahålls av kursansvarig lärare, och som rapporteras genom bedömningsformerna.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Pahl, Gerhard & Wallace, Ken (red.) (2007). Engineering design: a systematic approach. 3rd ed. Berlin: Springer
  • Studenten förväntas också söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.