EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2016

Kursplan våren 2016

Benämning

Datavetenskap: Spelstudier

Engelsk benämning

Computer Science: Game Studies

Kurskod

DA380A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2016-01-18

Fastställandedatum

2014-12-10

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 60 högskolepoäng med progression i huvudområdet datavetenskap.

Huvudområde

Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 61 - 90 hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap med inriktning mot spelutveckling.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten skall utveckla kunskaper och färdigheter i användningen av grundläggande datavetenskapliga forskningsmetoder i spelstudiekontext och färdigheter i muntlig och skriftlig presentation.

Innehåll

  • vetenskapsteori
  • målformulering av forskningsprojekt
  • uppställning av hypoteser och forskningsfrågor
  • kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, deduktiva metoder, designvetenskap
  • metoder för resultatanalys, deskriptiv statistik
  • akademiskt skrivande och läsande
  • informationssökning
  • forskningsetik
  • spelstudier
  • spelanalys
  • spelhistoria
  • spelupplevelser utifrån varierade perspektiv såsom historiska, sociala, psykologiska och ekonomiska samt programvarutekniska perspektiv

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
  • kännedom om vetenskapsfilosofi i ett datavetenskapligt perspektiv
  • kännedom om forskningsmetoder
  • förståelse för grundläggande begrepp inom spelanalys och spelstudier
  • förståelse för betydelsen av digitala spel som kulturyttring och subkultur
  • förståelse för betydelsen av digitala spel som tekniskt artefakt och drivare av teknikutveckling
  • förståelse för utvecklingsmodeller och finansieringsmodeller vid utveckling av digitala spel
  • grundläggande kunskap om spelupplevelser i fleranvändarsystem
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
  • färdighet i att formulera ett vetenskapligt problem
  • färdighet i sökning och utvärdering av relevant information för formulera ett vetenskapligt problem
  • förmåga att analysera digitala spel med utgångspunkt ifrån teknik, system, produkt eller kulturyttring som perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • reflektera över relationen mellan perspektiven teknik, system, produkt och kultur med avseende på digitala spel

Arbetsformer

Kursen genomförs med föreläsningar (ca 20 timmar), seminarier (ca 20 timmar) och självstudier (ca 160 timmar).

Bedömningsformer

Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter 4,5 hp och godkänd tentamen 3 hp.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur
  • Molander, Bengt (2003). Vetenskapsfilosofi: en bok om vetenskapen och den vetenskapande människan. 2. uppl. Stockholm: Thales
  • Oates, Briony J. (2006). Researching information systems and computing. London: SAGE
  • Zobel, Justin (1997). Writing for computer science: the art of effective communication. Singapore: Springer
Referenslitteratur
  • Booth, Wayne, Colomb, Gregory C. &Williams, Joseph m. (2008). The Craft of Research, Chicago: University of Chicago Press
  • Dovey, Jon & Kennedy, Helen (2006). Game Cultures, Milton Keynes: Open University Press
  • Egenfeldt-Nielsen, Simon, Smith, Jonas Heide & Tosca Susana (2012). Understanding Video Games, London: Routledge
  • Fullerton, Tracy (2014). Game Design Workshop, 3ed, Oakville: Morgan Kaufmann
  • Juul, Jesper (2011). Half-real, Cambridge, Mass: MIT Press
  • Kerr, Aphra (2006). The Business and Culture of Digital Games, London: Sage Publications
  • Mäyrä, Frans (2008). An Introduction to Game Studies, London: Sage Publications
  • Rutter, Jason & Bryce Jo (2006). Understanding Digital Games,London: Sage Publications
  • Salen, Katie & Zimmerman Eric (2003). Rules of Play, Cambridge, Mass: MIT Press
  • Taylor, T.L. (2009). Play Between Worlds, Cambridge, Mass: MIT Press

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.