Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Informatik: Introduktion till IT och marknad
Engelsk benämning
Informatics: Introduction to IT and Marketing
Kurskod
DA370A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2018-08-09
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Matematik B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 7/A7.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Informatik
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i informatik på 1-30 poängsnivån.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om hur hållbar affärsverksamhet bedrivs med stöd av informationsteknik. Detta omfattar förståelse för marknadens roll och betydelse, samt för de grundläggande begrepp inom informatik och datorsystem som utgör en nödvändig bas för verksamheten.
Innehåll
Kursen består av fyra delar där 2 och 3 läses parallellt:
1. Komplexitet, abstraktion och system
Momentet introducerar systemtänkande och koppling mellan systemtänkande medverksamhetsstrategi, affärsmodell och informationssystem.
2. Idé, verksamhet och marknad
Momentet introducerar marknadsföring som en förståelse av marknad kopplad till vision, affärsidé och strategi samt till olika aktiviteter som gör att verksamheten fungerar. Både produkt- och tjänstemarknadsföring behandlas i momentet.
3. Data, information och program
Momentet ger en inledning till informationsteknik, skillnaden mellan data och information och hur dessa kan bearbetas av program. Momentet introducerar även begreppet system och behandlar hur abstraktionsnivåer och modeller används för att konstruera och hantera komplexa system. I momentet ingår även en inledning till hur olika gränssnitt kopplar samman olika skikt.
4. Möjligheter och begränsningar
Momentet introducerar ett kritiskt tänkande om datakraftens möjligheter och diskuterar informatikens möjligheter.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva vad ett system och ett systemperspektiv är och hur det kopplas till verksamhetsstrategi, affärsmodell och informationssystem
- förklara och reflektera över verksamheters agerande och relevanta aktörers beteenden utifrån ett systemperspektiv
- identifiera, beskriva och jämföra grundläggande begrepp, modeller och teorier inom produkt- och tjänstemarknadsföring
- identifiera, beskriva och jämföra grundläggande begrepp, modeller och teorier i relation till vision, affärsidé, strategi och mål med ett hållbart perspektiv
- identifiera och beskriva grundläggande begrepp inom informatik
- beskriva och jämföra tillämpningar inom informationssystem
- visa grundläggande kunskap och förståelse för aktuella forskningsfrågor inom marknadsföring och informationsteknik
- redogöra för abstraktionsnivåer, modeller och komponenter som ingår i datorbaserade informationssystem
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utföra grundläggande analys av ett informationssystems egenskaper, möjligheter och begränsningar i relation till en organisations verksamhet
- tolka och analysera strategiska val samt dra relevanta slutsatser för att en organisation existerar, fungerar, förändras och har möjlighet att utvecklas
- förklara hur marknadsbaserat informationssystem stödjer organisationer i att definiera och uppnå sina mål, och skapa handlingsberedskap för förändring och utveckling samt hur och varför
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- resonera och dra slutsatser om informationssystem baserat på grundläggande kunskaper om systems funktioner i olika abstraktionsnivåer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera över informationsystems betydelse för en hållbar verksamhetsutveckling
Arbetsformer
Föreläsningar ca 60 timmar, seminarier ca 30 timmar samt självstudier ca 310 timmar.
Föreläsningarna syftar till att ge den grundläggande begreppsbildning som behövs för att studenten på ett aktivt sätt skall kunna delta i seminarier.
Seminarierna syftar till att ge studenten ett forum för att skapa den kunskap och förståelse samt de värderingsförmågor och förhållningssätt som anges i lärandemålen.
Bedömningsformer
Kursen omfattar följande examinationsmoment:
- Individuell skriftlig reflektion – Systemtänkande, 2 hp (UV)
- Individuellt deltagande i seminarieserie - Systemtänkande 1 hp (UG)
- Individuell skriftlig tentamen – Marknadsföring, 4 hp, (UV)
- Gruppbaserad redovisning - Marknadsföring, 1 hp (UG)
- Individuell skriftlig tentamen – Informationssystem, 3,5 hp, (UV)
- Gruppbaserad redovisning - Informationssystem, 1,5 hp (UG)
- Integrerad fallstudie – Informatik 2 hp (UG)
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända. För betyget VG på hela kursen krävs dessutom betyget väl godkänd på 8 hp av kursens 15 hp.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur fokuserad på Marknadsföring
- Kotler, P., Armstrong, G. & Parment, A. (senaste upplagan). Marknadsföring – teori, strategi och praktik. Harlow, Pearson Education Ltd.
- Två praktikfall (anskaffas av studenten själv från Harvard Business Publishing enligt instruktioner från kursansvarig
Kurslitteratur fokuserad på Systemtänkande
- Checkland, Peter & Poulter, John (2006). Learning for action: a short definitive account of soft systems methodology and its use, for practitioners, teachers and students. Chichester: Wiley
Kurslitteratur fokuserad på IT
- Brian W Kernighan, (2017). Understanding the Digital World. Princeton University Press, , ISBN 9780691176543
Kurslitteratur för hela kursen
- Borglund, T. m. fl. (senaste upplagan). CSR och hållbart företagande. Sanoma Utbildning, Stockholm
- Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken – att skriva, presentera och opponera. Studentlitteratur, Lund
- Mattsson, P. & Örtenblad, A. (senaste upplagan). Smått och gott: om vetenskapliga rapporter och referensteknik. Studentlitteratur AB, Lund
- Artikelkompendium från Malmö universitet.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.