Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2014-09-01

Kursplan med gällandedatum 2014-09-01

Benämning

Projektledning, tillämpad IT

Engelsk benämning

Project Management, Applied IT

Kurskod

DA367A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Fastställandedatum

2014-02-05

Gäller från

2014-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kurser om minst 60hp med progression inom huvudområdet.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Data- och informationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Data- och informationsvetenskap på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Data- och informationsvetenskap.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla förmågan att leda och samordna informationstekniska projekt i olika slags organisationer och utveckla förståelse för hur projekt initieras, planeras, genomförs och avslutas utifrån både ett teoretiskt och ett praktiskt perspektiv.

Innehåll

Studenten ska fördjupa sin förståelse för att samarbeta i och leda projektgrupper där olika kompetenser finns representerade. Kursen tar således avstamp i gruppen och dess utvecklingsprocess. Den behandlar metoder och praxis kring arbete i projektform. I fokus för diskussionen är projektledaren och vilken karaktär den rollen har samt vilka kompetenser som krävs för att skissera, planera, genomföra och överlämna ett projekt tillsammans med medarbetarna. Övningar om självinsikt ska bidra till en förståelse för ledarskapets natur och de egna resurserna.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten visa kunskap om och förståelse av:
  • projektets funktion och relation till omgivande organisationer
  • projektgruppens utveckling och dynamik
  • intressenters och omgivningens betydelse för projektarbetet
  • erfarenhetsbaserade IT-verktyg för projekthantering
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten visa färdigheter och förmåga att:
  • kunna kommunicera ett projekts fram- och motgångar
  • kunna hantera en inkrementell och iterativ utvecklingsprocess
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten visa värderingsförmåga och ett förhållningssätt att:
  • reflektera kring samarbete och den egna rollens betydelse för process och resultat

Arbetsformer

Föreläsningar ca 8 timmar, seminarier ca 20 timmar, självstudier ca 170 timmar samt handledning max 2 timmar per student.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom muntliga och skriftliga rapporter samt en individuell tentamen.
Krav för godkänd
Examination 1: Godkänd muntlig presentation (1,5 hp).
Examination 2: Godkänd skriftlig rapport (1,5 hp).
Examination 3: Godkänd tentamen (4,5 hp).
För betyget väl godkänd krävs godkänd på examination 1 och 2 samt väl godkänd på examination 3.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur
  • Gustavsson, T. (2013) Agil projektledning. Sanoma utbildning, andra upplagan, ISBN: 978-91-523-2354-0
  • Jansson, T. & Ljung, L. (2009) Hemligheten med projektledning. TUK Förlag, ISBN: 978-91-864-1900-4
  • Shore, J. & Warden, S. (2008) The Art of Agile Development. O’Reilly Media, ISBN: 978-05-965-2767-9
  • Tonnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma utbildning, fjärde upplagan, ISBN 978-91-523-1265-0

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).