Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Introduktion till programmering
Engelsk benämning
Introduction to Programming
Kurskod
DA354A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2014-02-05
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Data- och informationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet data- och informationsvetenskap på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i data- och informationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap och färdigheter inom grundläggande programmering. Under kursens gång inhämtas erfarenheter av problemanalys, problemlösning, implementering och dokumentation av programvara.
Innehåll
Kursen fokuserar på praktiska programmeringsfärdigheter, förankrade i relevant teori. Utgångspunkten är studentens arbete med specifika problem. Kursen behandlar:
- problemlösningsstrategier
- användning av språkkonstruktioner från strukturerad programmering
- implementering och utvärdering av egna program
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna visa förståelse för grundläggande begrepp inom strukturerad programmering
- visa ett algoritmiskt tankesätt och förståelse för att använda informell logik vid utformandet av algoritmer
- kunna övergripande diskutera skillnader och likheter mellan strukturerad och objektorienterad programmering
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
- självständigt från en problembeskrivning kunna analysera problem och konstruera ett fungerande program
- kunna motivera sin programkod med avseende på lämpliga kontrollstrukturer, läsbarhet samt konventioner i aktuellt programmeringsspråk
- kunna använda tredjeparts- och standardbibliotek vid programmering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna kritiskt resonera kring alternativa lösningar för ett givet programmeringsproblem
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier ca 15 timmar, praktiska övningar och laborationer minst 30 timmar, samt självstudier ca 155 timmar.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom en serie uppgifter med fokus på problemlösning i det aktuella programmeringsspråket. Redovisningar sker i form av dokumenterad programkod, kompletterat med skriftliga rapporter och muntliga presentationer. Betygsbedömning görs enligt kriterier som bifogas med varje uppgift.
För Godkänd krävs att samtliga redovisningar genomförts och värderats som godkända.
För Väl godkänd krävs därutöver att en majoritet av VG-grundande uppgifter värderats som väl godkända.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
- Downey, Allen B. (2012) Think Python, O'Reilly, Beijing, ISBN-13: 9781449330729
Därutöver kan aktuella webbkällor användas, tillgängliga för studenten vid kurstillfället.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).