Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Objektorienterad programmering
Engelsk benämning
Object-Oriented Programming
Kurskod
DA339A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2014-02-03
Fastställandedatum
2022-03-07
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap och färdigheter inom objektorienterad programvarukonstruktion och programmering av datorer och ska ge erfarenhet av problemanalys, problemlösning, implementering samt dokumentation av programvara.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- problemlösningsstrategier,
- statiska och dynamiska diagram för analys och modellering
- Sanningstabeller som verktyg för att utvärdera booleska uttryck
- strukturerad och objektorienterad programmeringsmetodik
- strukturerad programmering
- objektorienterad programmering
- språkspecifika tillämpningar, t.ex. användning av klassbibliotek
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för vanliga begrepp inom programmering
- visa förståelse för ett algoritmiskt tankesätt
- visa förståelse för strukturerad och objektorienterad programmeringsteknik
- visa förståelse för användningen av analys och modellering i utvecklingsprocessen för att ta fram programvara
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna analysera, strukturera och implementera objektorienterade program i ett programmeringsspråk
- kunna använda strukturerad och objektorienterad programmeringsteknik vid programutveckling
- känna till och till viss del kunna använda befintliga klasser i klassbibliotek
- kunna använda analys och modellering vid framtagning av programvara
- kunna dokumentera programvara
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna välja lämpliga kontrollstrukturer och klasser vid konstruktion av ett objektorienterat program och motivera sina val
- kunna reflektera över alternativa objektorienterade lösningars för- och nackdelar för ett givet problem
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer och workshops, samt självstudietid.
Bedömningsformer
Krav för godkänt betyg: Godkända tentamina (5 hp), godkända inlämningsuppgifter(6 hp) samt godkända laborationer och workshops (4 hp).
Krav för väl godkänt betyg: Väl godkända tentamina och att en majoritet av VG-grundande inlämningsuppgifter ska bedömts som väl godkända samt godkända laborationer och workshops.
Kurslitteratur
- Bennet, Simon, MacRobb, Steve & Farmer, Ray (2010) Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education, Maidenhead.
- Deitel, Hervey, Deitel, Paul J. (2019) Java How to Program, Late Objects, Eleventh edition, Pearson Education
Utöver detta tillkommer kompletterande artiklar, webbmateriel och föreläsningsmaterial som tillhandahålles digitalt via kursplatsen.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).