Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Systemutveckling med inriktning spel
Engelsk benämning
System development with focus on games
Kurskod
DA335B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-05-03
Fastställandedatum
2022-06-17
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
10 hp från DA315A Objektorienterad spelprogrammering (15 hp).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap med inriktning mot spelutveckling.
Syfte
I kursen utvecklar studenten de tankesätt, färdigheter, och prövar de modeller, metoder och verktyg som innefattas i begreppet systemutveckling. Studenten skapa sig därvid förståelse för begrepp och modeller inom området systemutveckling. Utöver detta övar studenten praktiska färdigheter för metoder och standarder som används inom utveckling av datorbaserade informationssystem samt spel. Kursen syftar även till att fördjupa studentens förmåga att programmera, samt att introducera studenten till projektarbete och att utveckla studentens förmåga att, med hjälp av en spelmotor, skapa, delta i och koordinera projekt inom datavetenskap.
Innehåll
Projekt handlar om att under en begränsad tid finna lösningar, utveckla digitala produkter, artefakter eller tjänster för ett specifikt syfte. Kursen är en bred introduktion till projektarbete och systemutveckling med inriktning mot spel med avstamp ifrån datavetenskapliga synsätt och principer inom programvaruteknik. Inom ramen för kursen genomförs ett eller flera individuella projekt samt ett grupprojekt. Studenterna skall med hjälp av en spelmotor genomföra olika delar i ett projektarbete, såsom konceptutveckling, förstudier och realiseringar av lösningar och kvalitetssäkring, samt presentera dessa i lämpliga former.
Kursen består av tre delmoment:
Teori: En serie föreläsningar som introducerar grundläggande systemutveckling med avseende på utvecklingsprocessen och processtöd samt introducerar projektarbete som ämne med avseende på arbetsmetodik och vanliga styrverktyg för projekt. Teorin förankras praktiskt genom att delar av denna tillämpas i projektarbetet.
Programmering: Kursen innefattar även problemlösning för att implementera grundläggande spelmekaniker i två och tre dimensioner, samt programmering för att integrera dessa mekaniker i en spelmotormiljö. Detta innefattar även spelmotor specifika aspekter såsom funktionalitet i olika moduler i spelmotorn, implementering av grundläggande spelmekaniker samt hantering av spelobjekt.
Projektarbete: Ett eller flera datavetenskapliga projekt som tillämpar alla moment i utvecklingsprocessen, med konceptutveckling, förstudie, kravinsamling, konstruktion, validering och verifiering samt projektpresentation. Inriktningen mot spel medför att även arbetsflödet med avseende på resurser som genererats i extern mjukvara (exempelvis mjukvara för bildredigering eller 3D-modellering) behandlas.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
1. Redogöra för projekts funktion i en organisation och betydelsen av strukturerade arbetssätt för systemutveckling.
2. Redogöra för olika processmodeller och utvecklingsmetoder som används för att stödja strukturerade arbetssätt under systemets livslängd.
3. Redogöra för teorier, modeller, metoder och begrepp med relevans för projektledningsområdet.
4. Redogöra för grupprocessens betydelse i projektsammanhang.
5. redogöra för grundläggande spelmekaniker i kontexten av en spelmotor.
6. redogöra för hur olika designval påverkar spelets prestanda.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna visa färdigheter och förmåga genom att:
7. analysera processer, modeller eller metoder med utgångspunkt från ett teoretiskt resonemang och med hänsyn till ett praktiskt genomförande
8. kunna planera, genomföra och rapportera en process för ett projekt där processen omfattar kravinsamling och kravhantering, design och modellering samt verifiering och validering
9. implementera grundläggande spelmekaniker i en spelmotormiljö samt producera läsbar och korrekt programkod som löser givna problem i samspel med spelmotorn.
10. tillämpa teorier, modeller, metoder och begrepp i praktiskt projektarbete och vid analys av ett projekt
11. kunna använda digitala verktyg och en spelmotor för att stödja projektarbete och systemutveckling
12. hantera samspelet mellan individer i projektarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna visa värderingsförmåga och ett förhållningssätt genom att:
13. kunna reflektera kring betydelsen av samarbete och ledarskap i en projektgrupp
14. kunna reflektera över etiska aspekter i gruppdynamiken.
15. kunna reflektera över spelmotorns möjligheter och begränsningar i relation till projektets krav
Arbetsformer
Föreläsningar, övningar, laborationer, gruppseminarier, grupphandledning och projektarbete samt självstudier.
Bedömningsformer
- Tentamina (UV) (LM: 1-4)
- Individuella projektuppgifter (UV) (LM: 5-6, 9)
- Projektartefakter genomförda i grupp eller individuellt (UG) (LM: 7-10, 13-15)
- Projektarbete med handledning (UG) (LM: 7-15)
- Seminarier (UG) (LM: 13-15)
- Muntliga projektredovisningar (U,G) (LM: 5-7, 13-15).
Krav för godkänd: Godkänd tentamina (5 hp), godkända individuella projektuppgifter (3,5 hp) och godkända projektartefakter (1,5 hp). För godkänt betyg krävs dessutom aktivt deltagande i projektarbete (med handledning), seminarier och muntliga redovisningar (5 hp).
För betyget väl godkänd krävs, utöver krav för godkänd, att tentamina erhållit betyget väl godkänd.
Kurslitteratur
- Sommerville, Ian (2015). Software Engineering, Global Edition, 10:de upplagan, Pearson
- Unity Game Development Cookbook: Essentials for Every Game, 1st Edition.
Information om ytterligare fördjupningsmaterial i form av artiklar, webbreferenser och kompletterande föreläsningsmateriel ges vid kursstart.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.