UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2024

Kursplan hösten 2024

Benämning

Objektorienterad spelprogrammering

Engelsk benämning

Object-Oriented Game Programming

Kurskod

DA315A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2011-12-07

Fastställandedatum

2022-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C

Huvudområde

Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap. Kursen kan även läsas som fristående.

Syfte

Kursen syftar till att studenten får färdighet och förmåga att använda objektorienterad programmering för att implementera 2D-spel. Huvudidén är att använda spel som drivkraft för att lära sig huvuddragen i objektorienterad programmering för att lyckas med att implementera ett 2D-spel.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
  • Den grundläggande strukturen för ett dataspel -spelloopen och listan på spelobjekt. (Listor och arrays i C#)
  • En hierarki av fiender och vänner i spelet. (Arvshierarki och polymorphism i C#)
  • Grundläggande matematik för 2D-spel.
  • Ett spels olika faser - inladdning, spelande, avslutning. (State och enum i C#)
  • Problemlösning med hjälp av objektorienterade tekniker.
  • Rita grafik på skärm med hjälp av XNA. (Struct och värdesemantik i C#)
  • Vad ska vara åtkomligt i hela spelet och vad skall bara synas i en viss del? (Åtkomstmodifierare i C#)
XNA är en plattform och en samling verktyg för att underlätta spelutveckling för PC och Xbox 360.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • ha god kännedom om XNA för 2D-spel.
  • förstå konceptet med objektorienterad programmering så att det blir naturligt att programmen skrivs enligt denna modell
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • behärska den grundläggande delen av programspråket C#
  • självständigt utifrån en problembeskrivning, kunna konstruera en välstrukturerad 2D spelapplikation i programspråket C# med hjälp av XNA
  • Genomföra en objektorienterad analys och design av ett enklare problem
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • kunna reflektera över sambanden mellan spellogik och programstruktur

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer, samt självstudier.

Bedömningsformer

För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget G.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt att VG-givande moment har bedömts som VG.

Kurslitteratur

  • Whitaker, RB (2016) The C# Player's Guide (4th Edition), Starbound Software,
Den som redan kan objektorienterad programmering kan med fördel byta bok 2 mot C# in a Nutshell (referenslitteraturen).
Referenslitteratur:
  • Albahari, B (2010) C# 4.0 in a Nutshell, O’Reilly Media.

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.