Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Datorgrafik och modellering
Engelsk benämning
Computer graphics and modeling
Kurskod
DA307A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2011-11-30
Fastställandedatum
2022-04-27
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Engelska kurs B eller motsvarande från svensk gymnasieskola samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 31-60-progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande färdighet i 3D-grafikprogrammering och introduceras i 3D-modellering.
Innehåll
Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.
3D-grafikprogrammering:
- 3D-Grafik API’s grunder
- Shader programmering
- Texturer
- Ljussättning
- Partikelsystem
3D-modellering:
- Grundläggande 3D tekniker
- Modellera, texturera och rendera.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- i detalj kunna redogöra för den programmerbara pipelinen och förstå hur den fungerar och vad syftet med pipelinen är.
- kunna förstå grundläggande digital 3D-terminologi.
- kunna förstå och översiktligt beskriva arbetsmetoder för digital 3D-produktion.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna utveckla och implementera mindre och enklare 3D applikationer
- effektivt kunna hantera ljussättning och texturering
- praktiskt kunna generera icke-realistiska bilder (renderade i realtid)
- göra ett enklare partikelsystem
- kunna visualisera koncept med hjälp av 3D-program.
- kunna hantera modellering, texturering och rendering på grundläggande nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha förmågan att i grupp kommunicera med termer på ett sådant sätt att det främjar samarbetet och förståelsen mellan programmerare och 3D-grafiker.
- kunna uppvisa självständighet och professionalism i förhållande till sitt lärande.
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer och självstudier.
Bedömningsformer
Examination sker under kursens gång i form av tentamen samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar.
Betygsbedömning
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt att minst hälften av VG-givande moment (med hänsyn till högskolepoängen) har bedömts som VG.
Kurslitteratur
- Tickoo, Sham (2017). Autodesk Maya 2018, A Comprehensive Guide, 10:th ed. eller Murdock, Kelly (2017). Autodesk Maya 2018, Basics Guide.
- Luna, Frank D. (2012). Introduction to 3D game programming with DirectX 11. Dulles, VA: Mercury Learning and Information
Referenslitteratur:
- Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.