Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Datorgrafik och modellering
Engelsk benämning
Computer graphic and modeling
Kurskod
DA307A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2016-09-14
Gäller från
2016-11-07
Behörighetskrav
Engelska kurs B från svensk gymnasieskola samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 31-60-progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande färdighet i 3D-grafikprogrammering och introduceras i 3D-modellering.
Innehåll
Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.
3D-grafikprogrammering:
- 3D-Grafik API’s grunder
- Shader programmering
- Texturer
- Ljussättning
- Partikelsystem
3D-modellering:
- Grundläggande 3D tekniker
- Modellera, texturera och rendera.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- i detalj kunna redogöra för den programmerbara pipelinen och förstå hur den fungerar och vad syftet med pipelinen är.
- kunna förstå grundläggande digital 3D-terminologi.
- kunna förstå och översiktligt beskriva arbetsmetoder för digital 3D-produktion.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna utveckla och implementera mindre och enklare 3D applikationer
- effektivt kunna hantera ljussättning och texturering
- praktiskt kunna generera icke-realistiska bilder (renderade i realtid)
- göra ett enklare partikelsystem
- kunna visualisera koncept med hjälp av 3D-program.
- kunna hantera modellering, texturering och rendering på grundläggande nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha förmågan i grupp kommunicera med termer på ett sådant sätt att det främjar samarbetet och förståelsen mellan programmerare och 3D-grafiker.
- kunna uppvisa självständighet och professionalism i förhållande till sitt lärande.
Arbetsformer
Föreläsningar ca 20h, laborationer ca 70h, självstudier 310h.
Bedömningsformer
Examination sker under kursens gång i form av tentamen samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar.
Betygsbedömning
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt
att minst hälften av VG-givande moment(med hänsyn till högskolepoängen) har bedömts som VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Derakhshani, Dariush (2014). Introducing Autodesk Maya 2015: Autodesk Official Press, Sybex, ISBN13: 978-1118862841, antal sidor 624
- Luna, Frank D. (2012). Introduction to 3D game programming with DirectX 11. Dulles, VA: Mercury Learning and Information, ISBN: 9781936420223. Antal sidor: 864
Referenslitteratur:
- Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd., ISBN13: 978-1568814247. Antal sidor: 1026
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.