UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2017

Kursplan hösten 2017

Benämning

Datorgrafik och modellering

Engelsk benämning

Computer graphic and modeling

Kurskod

DA307A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2016-11-07

Fastställandedatum

2016-09-14

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Engelska kurs B från svensk gymnasieskola samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.

Huvudområde

Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 31-60-progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande färdighet i 3D-grafikprogrammering och introduceras i 3D-modellering.

Innehåll

Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.
3D-grafikprogrammering:
  • 3D-Grafik API’s grunder
  • Shader programmering
  • Texturer
  • Ljussättning
  • Partikelsystem
3D-modellering:
  • Grundläggande 3D tekniker
  • Modellera, texturera och rendera.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • i detalj kunna redogöra för den programmerbara pipelinen och förstå hur den fungerar och vad syftet med pipelinen är.
  • kunna förstå grundläggande digital 3D-terminologi.
  • kunna förstå och översiktligt beskriva arbetsmetoder för digital 3D-produktion.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • självständigt kunna utveckla och implementera mindre och enklare 3D applikationer
  • effektivt kunna hantera ljussättning och texturering
  • praktiskt kunna generera icke-realistiska bilder (renderade i realtid)
  • göra ett enklare partikelsystem
  • kunna visualisera koncept med hjälp av 3D-program.
  • kunna hantera modellering, texturering och rendering på grundläggande nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • ha förmågan i grupp kommunicera med termer på ett sådant sätt att det främjar samarbetet och förståelsen mellan programmerare och 3D-grafiker.
  • kunna uppvisa självständighet och professionalism i förhållande till sitt lärande.

Arbetsformer

Föreläsningar ca 20h, laborationer ca 70h, självstudier 310h.

Bedömningsformer

Examination sker under kursens gång i form av tentamen samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar.
Betygsbedömning
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt
att minst hälften av VG-givande moment(med hänsyn till högskolepoängen) har bedömts som VG.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Derakhshani, Dariush (2014). Introducing Autodesk Maya 2015: Autodesk Official Press, Sybex, ISBN13: 978-1118862841, antal sidor 624
  • Luna, Frank D. (2012). Introduction to 3D game programming with DirectX 11. Dulles, VA: Mercury Learning and Information, ISBN: 9781936420223. Antal sidor: 864
Referenslitteratur:
  • Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd., ISBN13: 978-1568814247. Antal sidor: 1026

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.