Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Datorgrafik och modellering
Engelsk benämning
Computer graphic and modeling
Kurskod
DA307A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2012-12-17
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Engelska kurs B från svensk gymnasieskola samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 31-60-progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande färdighet i 3D-grafikprogrammering och introduceras i 3D-modellering.
Innehåll
Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.
3D-grafikprogrammering:
- 3D-Grafik API’s grunder
- Shader programmering
- Texturer
- Ljussättning
- Partikelsystem
3D-modellering:
- Grundläggande 3D tekniker
- Modellera, texturera och rendera.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- i detalj kunna redogöra för den programmerbara pipelinen och förstå hur den fungerar och vad syftet med pipelinen är.
- kunna förstå grundläggande digital 3D-terminologi.
- kunna förstå och översiktligt beskriva arbetsmetoder för digital 3D-produktion.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt kunna utveckla och implementera mindre och enklare 3D applikationer
- effektivt kunna hantera ljussättning och texturering
- praktiskt kunna generera icke-realistiska bilder (renderade i realtid)
- göra ett enklare partikelsystem
- kunna visualisera koncept med hjälp av 3D-program.
- kunna hantera modellering, texturering och rendering på grundläggande nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha förmågan i grupp kommunicera med termer på ett sådant sätt att det främjar samarbetet och förståelsen mellan programmerare och 3D-grafiker.
- kunna uppvisa självständighet och professionalism i förhållande till sitt lärande.
Arbetsformer
Föreläsningar ca 20h, laborationer ca 70h, självstudier 310h.
Bedömningsformer
Examination sker under kursens gång i form av tentamen samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar.
Betygsbedömning
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt
att minst hälften av VG-givande moment(med hänsyn till högskolepoängen) har bedömts som VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd. ISBN10: 1568814240, ISBN13: 978-1568814247. Antal sidor: 1026
- Luna Frank, (2012) Introduction to 3D Game Programming with DirectX11, Mercury Learning & Information, ISBN13: 978-1936420223, antal sidor 864
- Gahan, Andrew (2011) 3ds Max Modeling for Games: Insider's Guide to Game Character, Vehicle, and Environment Modeling, 2nd edition, Focal Press. ISBN13: 978-0240815824. Antal sidor: 458
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.