UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2012

Kursplan våren 2012

Benämning

Datorgrafik och modellering

Engelsk benämning

Computer graphic and modeling

Kurskod

DA307A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2012-01-16

Fastställandedatum

2011-11-30

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Engelska kurs B från svensk gymnasieskola samt minst 30 hp Datavetenskap inklusive kursen DA315A Objektorienterad spelprogrammering eller kurserna DA183A Objektorienterad programvaruutveckling I och DA184A Objektorienterad programvaruutveckling II.

Huvudområde

Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 31-60-progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar en grundläggande färdighet i 3D-grafikprogrammering och introduceras i 3D-modellering.

Innehåll

Kursen består av två delar: 3D-grafikprogrammering samt 3D-modellering.
3D-grafikprogrammering:
  • 3D-Grafik API’s grunder
  • Shader programmering
  • Texturer
  • Ljussättning
  • Partikelsystem
3D-modellering:
  • Grundläggande 3D tekniker
  • Modellera, texturera och rendera.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • i detalj kunna redogöra för den programmerbara pipelinen och förstå hur den fungerar och vad syftet med pipelinen är.
  • kunna förstå grundläggande digital 3D-terminologi.
  • kunna förstå och översiktligt beskriva arbetsmetoder för digital 3D-produktion.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • självständigt kunna utveckla och implementera mindre och enklare 3D applikationer
  • effektivt kunna hantera ljussättning och texturering
  • praktiskt kunna generera icke-realistiska bilder (renderade i realtid)
  • göra ett enklare partikelsystem
  • kunna visualisera koncept med hjälp av 3D-program.
  • kunna hantera modellering, texturering och rendering på grundläggande nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • ha förmågan i grupp kommunicera med termer på ett sådant sätt att det främjar samarbetet och förståelsen mellan programmerare och 3D-grafiker.
  • kunna uppvisa självständighet och professionalism i förhållande till sitt lärande.

Arbetsformer

Föreläsningar ca 20h, laborationer ca 70h, självstudier 310h.

Bedömningsformer

Examination sker under kursens gång i form av tentamen samt i form av muntliga och skriftliga redovisningar.
Betygsbedömning
För godkänd krävs att samtliga ingående moment genomförts och minst fått betyget godkänd.
För Väl godkänt: Kraven för Godkänt samt
att minst hälften av VG-givande moment(med hänsyn till högskolepoängen) har bedömts som VG.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Akenine-Möller, Tomas; Haines, Eric; Hoffman, Naty (2008) Real-Time Rendering, 3rd edition, A K Peters Ltd. ISBN10: 1568814240, ISBN13: 978-1568814247. Antal sidor: 1026
  • Luna Frank, (2008) Introduction to 3D Game Programming with DirectX10, Wordware Publishing. ISBN13: 9781598220537. Antal sidor: 502
  • Gahan, Andrew (2011) 3ds Max Modeling for Games: Insider's Guide to Game Character, Vehicle, and Environment Modeling, 2nd edition, Focal Press. ISBN13: 978-0240815824. Antal sidor: 458

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.