UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2023

Kursplan hösten 2023

Benämning

Speldesign

Engelsk benämning

Game design

Kurskod

DA301A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2011-11-30

Fastställandedatum

2022-09-02

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6

Huvudområde

Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Spelutveckling, 1-30–progressionsnivå för Kandidatexamen i Datavetenskap.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskap och färdigheter inom design av digitala spel. Kursen syftar vidare till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken studenten kritiskt kan analysera digitala spel ur ett designperspektiv.

Innehåll

  • Spelanalys
  • Speldesign
  • Användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
  • Design av spelupplevelser

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
  • visa förståelse för grundläggande begrepp inom spelanalys och speldesign
  • visa förståelse för betydelsen av användbarhet och tillgänglighet inom spelutveckling
  • visa grundläggande kunskap om spelupplevelser
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • visa förmåga att analysera digitala spel med designskäl som grund
  • visa förmåga att skapa, utveckla och implementera en prototyp för digital speldesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
  • reflektera över relationen mellan designval och användarens upplevelser

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer, seminarier, projekthandledning, projektarbete samt självstudietid.

Bedömningsformer

Krav för godkänd: Godkända inlämningsuppgifter och muntliga redovisningar och godkänd projektuppgift.

Kurslitteratur

  • Fullerton T., Game Design Workshop, 2ed, Morgan Kaufmann, 2008
Referenslitteratur:
  • Salen K., Zimmerman E., Rules of Play, MIT Press, 2004

Kursvärdering

Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.