UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2018

Kursplan våren 2018

Benämning

Projekt med fokus på startups

Engelsk benämning

Projects Focusing on Startups

Kurskod

DA286A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2017-01-16

Fastställandedatum

2016-08-23

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 90 godkända högskolepoäng inom ett program på Malmö högskola.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Valbar kurs inom program.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse och kunna tillämpa processen för att starta och komma igång med ett startup, samt för de olika verktyg som krävs för detta.

Innehåll

Kursen introducerar konceptet startup och de typiska stadier som ett startup går igenom. Detta inkluderar bland annat att hitta och förstå ett problem, som sedan bildar en affärsidé. Men även hur man sedan kan forma team och finansiera sitt startup. Andra delar av processen som tas upp är bland annat att jobba med minimala gångbara produkter, att marknadsföra sin affärsidé och hur man kan föredra sin idé för t.ex. investerare.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • Visa kunskap och förståelse kring processen att skapa och driva startup-projekt
  • Redogöra för de juridiska frågeställningar som ett startup möter
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • Starta och driva ett projekt i startupanda
  • Problematisera ett problem, samt tillämpa lämpliga metoder för att lösa detta problem
  • Skapa onlinenärvaro och marknadsföra ett projekt samt föredra det för intressenter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • Värdera en produkt, idé och/eller koncept i förhållande till olika faser inom ett startup-projekt
  • Förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som finns vid ett startup-projekt samt värdera styrkor och svagheter med dessa
  • Reflektera över de etiska frågeställningar som en entreprenör har att förhålla sig till

Arbetsformer

Kursen kommer att bedrivas genom föreläsningar, seminarier samt handledning av projekt. Största delen av tiden i kursen består av självstudier då ett projekt ska genomföras.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en serie inlämningsuppgifter som progressivt examinerar lärandemålen, samt genom muntliga presentationer.
För betyget Godkänd krävs att samtliga moment blivit godkända.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Ahlstrom, Paul & Furr, Nathan (2011). Nail it Then Scale It, Nisi Institute, ISBN: 9780983723608
  • Fitzpatrick, Rob (2014). The Mom Test, CreateSpace Independent Publishing Platform, ISBN: 9781492180746
  • Ries, Eric (2011). The Lean Startup, Crown Publishing Group, Division of Random House Inc, ISBN: 9780307887894

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.