Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Metoder för mätning av användbarhet i informationssystem
Engelsk benämning
Methods for Information Systems Usability Measurement
Kurskod
DA237A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2011-11-24
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Minst 60 högskolepoäng i datavetenskap eller minst 60 högskolepoäng i informationssystem med progression.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Datavetenskap
Affärssystem
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen har en fördjupning på 61-90-poängsnivå och kan ingå i kandidatexamen i datavetenskap eller affärssystem.
Syfte
Studenten ska utveckla fördjupad kunskap om teori och färdighet kring metoder och verktyg för informationsinsamling. Studenten ska också utveckla kunskaper och färdigheter om statistisk analys av beteende- och kvalitetsdata med relevans fördesign av informationssystem.
Innehåll
Kursen behandlar:
- beteende- och prestationsmätning
- statistisk analys
- teknisk och analytisk grund för webbmätningar
- automatisk informationsinsamling
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten:
- visa kännedom om möjligheter och begränsningar för mätningar på Internet
- kunna redogöra för hur rådata kan samlas in, analyseras och presenteras
- känna till och beskriva olika perspektiv på användbarhet
- känna till och kunna redogöra för skillnaden mellan kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder
- kunna redogöra för grundläggande statistik
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna anonymisera ett datamaterial
- kunna samla in och analysera mätdata i syfte att studera användbarhetsaspekter hos ett informationssystem
- kunna använda datorbaserade verktyg för att genomföra användningsanalyser, användbarhetstester, användarupplevelsestudier och enkätundersökningar
- visa färdighet i att använda grundläggande statistik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna diskutera tillförlitlighet i statistiskt genomförda studier, dvs. är studien rätt genomförd och analyserad?
- kunna värdera validiteten i resultat från statistiska metoder, dvs. är det rätt studie som genomförts? Har rätt metoder använts?
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och en konferens. Den pedagogiska formen utgörs av en seminarieserie med laborativa inslag.
Föreläsningar, seminarier och avsluitande konferens ca 40 timmar, laborationer ca 20 timmar, individuell uppsats ca 60 timmar, självstudier ca 80 timmar.
Bedömningsformer
För godkänd krävs att uppsats och samtliga redovisningar genomförts och minst fått betyg G.
För väl godkänd krävs att minst 75% av redovisningarna värderats VG samt minst betyg G på uppsats.
Bedömning görs genom värderingar av skriftliga och muntliga redovisningar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Tullis, T. & Albert, B. Measuring the User Experience. Morgan Kaufmann, 2008. ISBN-13: 9780123735584
- Rubin, J. & Chisnell, D. Handbook of Usability Testing. Wiley, 2nd Ed., 2008. ISBN-13: 9780470185483
- Kaushik, A. Web Analyitcs 2.0. Sybex, 2010. ISBN: 9780470529393
- Moore, D. & Notz, W.I. Statistics – Concepts and Controversies. Freeman, 6th Ed., 2005. ISBN: 0716786362
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.