Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Datavetenskap I
Engelsk benämning
Computer Science I
Kurskod
DA211T
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2011-01-20
Gäller från
2011-09-01
Behörighetskrav
Områdesbehörighet 7 : Matematik B
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan ingå i högskole- eller kandidatexamen i Datavetenskap och Högskoleingejörsexamen i Datateknik.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskap och färdigheter inom programvarukonstruktion och programmering av datorer och ska ge erfarenhet av problemanalys, problemlösning, implementering samt dokumentation av programvara. Kursen syftar även till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken studenten med lätthet och begriplighet kan utnyttja modern informationsteknik, samt ger träning i projektarbete.
Kursen behandlar datavetenskap ur såväl ett samhällsvetenskapligt som ett naturvetenskapligt och tekniskt perspektiv.
Innehåll
Kursen innefattar tre delmoment:
Delmoment 1, Programmering (15 hp):
- problemlösningsstrategier, aktivitetsdiagram, kommunikationsdiagram och sanningstabeller.
- strukturerad och objektorienterad programmeringsmetodik
- strukturerad programmering
- objektorienterad programmering
- språkspecifika tillämpningar, t.ex. användning av klassbibliotek
Delmoment 2, Programutveckling (7,5 hp):
- att skapa programvara
- modellering med UML
- objektorienterad analys och design
- grundläggande datastrukturer och algoritmer
Delmoment 3, Projekt (7,5 hp):
- att arbeta i projekt
- informationssökning
- projektrapportering
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för vanliga begrepp inom programmering
- visa förståelse för strukturerad och objektbaserad programmeringsteknik
- visa förståelse för objektorienterad programmeringsteknik
- visa förståelse för användningen av UML (Unified Modeling Language) i utvecklingsprocessen för att ta fram programvara
- visa förståelse för hur projekt utvecklas och genomförs
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna analysera, strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
- kunna använda strukturerad och objektorienterad programmeringsteknik vid programutveckling
- känna till och till viss del kunna använda befintliga klasser i klassbibliotek
- kunna utföra grundläggande datorbaserad modellering av objektorienterad programvara med användande av UML
- kunna implementera grundläggande datastrukturer för att hantera stora mängder data
- visa förmåga och färdighet i att delta i projektgrupper där olika kompetenser finns representerade
Arbetsformer
Delmoment 1
Föreläsningar ca 50 timmar, laborationer och seminarier ca 100 timmar, samt självstudietid ca 250 timmar.
Delmoment 2
Föreläsningar ca 32 timmar, laborationer ca 32 timmar, samt självstudietid ca 156 timmar.
Delmoment 3
Föreläsningar ca 6 timmar, laborationer ca 6 timmar, projekthandledning ca 10 timmar, obligatoriska seminarier ca 4 timmar, samt projektarbete ca 174 timmar.
Bedömningsformer
Delmoment 1:
Krav för godkänd: Godkänd skriftlig tentamen, samt godkända inlämningsuppgifter.
Betygsbedömning: Grundas på tentamen.
Delmoment 2:
Krav för godkänd: Godkänd skriftlig tentamen, samt godkänt resultat på inlämningsuppgifter och programutvecklingsuppgift.
Betygsbedömning: Grundas på tentamen
Delmoment 3:
Krav för godkänd: Godkändt projekt
Slutbetyg för hela kursen:
För godkänt betyg krävs minst godkänt på de tre delmomenten.
För väl godkänt betyg krävs dessutom väl godkänt på minst två av delmomenten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bennet, MacRobb, Farmer: Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education, 2010.
Lewis, DePasquale, Chase: Java Foundations, Addison-Wesley, 2011
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.