Kursplan hösten 2010
Kursplan hösten 2010
Benämning
Datavetenskap I
Engelsk benämning
Computer Science I
Kurskod
DA211T
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2010-12-15
Gäller från
2011-01-19
Behörighetskrav
Områdesbehörighet 7 : Matematik B
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan ingå i högskole- eller kandidatexamen i Data- och informationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskap och färdigheter inom programvarukonstruktion och programmering av datorer och ska ge erfarenhet av problemanalys, problemlösning, implementering samt dokumentation av programvara. Kursen syftar även till att studenten utvecklar en kompetensgrund från vilken studenten med lätthet och begriplighet kan utnyttja modern informationsteknik, samt ger träning i ämnesöverskridande projektarbete.
Kursen behandlar datavetenskap ur såväl ett samhällsvetenskapligt som ett naturvetenskapligt och tekniskt perspektiv.
Innehåll
Kursen innefattar tre delmoment:
Delmoment 1, Programmering (12 hp):
- problemlösningsstrategier
- formell och informell logik som hjälpmedel vid utformande av algoritmer
- strukturerad och objektorienterad programmeringsmetodik
- strukturerad programmering, bl a innehållande sekvenser, selektioner, iterationer och metoder
- objektorienterad programmering, bl a innehållande klass, arv, gränssnitt, abstrakt klass, polymorfism och relationer mellan klasser
- språkspecifika tillämpningar
Delmoment 2, Programvarukonstruktion (10,5 hp):
- att skapa programvara
- modellering med UML
- analys och design
- objekt och klasser, identifiering av objekt och klasser
- grundläggande datastrukturer och algoritmer, bl a sökning och sortering, sekvensstrukturer (vektorer och listor), träd och hashtabell
Delmoment 3, Projekt (7,5 hp):
- att arbeta i projekt
- informationssökning
- projektrapportering
- diskussion kring Malmö högskolas perspektiv och deras anknytning till programmering
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för vanliga begrepp inom programmering
- visa en grund för algoritmiskt tankesätt och förståelse för att använda informell och formell logik vid utformandet av algoritmer
- visa förståelse för strukturerad och objektbaserad programmeringsteknik
- visa förståelse för objektorienterad programmeringsteknik
- visa förståelse för användningen av UML (Unified Modeling Language) i utvecklingsprocessen för att ta fram programvara
- kunna redogöra för UML översiktligt och dess historia
- kunna beskriva de vanligaste UML-diagrammens uppbyggnad och dess användning
- visa förståelse för hur projekt utvecklas och genomförs
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna analysera, strukturera och implementera enklare program i ett programmeringsspråk
- kunna använda strukturerad och objektorienterad programmeringsteknik vid programutveckling
- känna till och till viss del kunna använda befintliga klasser i klassbibliotek, t ex bygga ett enklare GUI (Graphical User Interface), använda filer, samt lagra information i objektsamlingar
- kunna söka upp och ta del av information om programmeringsspråk via Internet
- kunna utföra grundläggande datorbaserad modellering av objektorienterad programvara med användande av UML
- kunna implementera grundläggande datastrukturer för att hantera stora mängder data
- visa förmåga och färdighet i att delta i projektgrupper där olika kompetenser finns representerade
- kunna välja lämpliga kontrollstrukturer, objektsamlingar och klasser vid konstruktion av ett mindre program
Arbetsformer
Delmoment 1
Föreläsningar ca 50 timmar, obligatoriska laborationer och seminarier ca 100 timmar, samt självstudietid ca 170 timmar.
Delmoment 2
Föreläsningar ca 50 timmar, laborationer ca 50 timmar, samt självstudietid ca 180 timmar.
Delmoment 3
Föreläsningar ca 5 timmar, projekthandledning ca 20 timmar, obligatoriska seminarier ca 15 timmar (minst 75% närvaro), samt projektarbete ca 160 timmar.
Bedömningsformer
Delmoment 1:
Krav för godkänd: Godkänd skriftlig tentamen, samt godkända inlämningsuppgifter.
Betygsbedömning: Grundas på tentamen.
Delmoment 2:
Krav för godkänd: Godkänd skriftlig tentamen, samt godkänt resultat på inlämningsuppgifter och programutveckling.
Betygsbedömning: Grundas på väl godkänt resultat på tentamen och programutveckling.
Delmoment 3:
Krav för godkänd: Godkända projektredovisningar, samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment.
Betygsbedömning: Grundas på projektredovisningar.
Examination sker genom kursens gång i form av muntliga och skriftliga projektredovisningar - individuellt och i grupp. Värderingen avser såväl den ämnesinriktade delen av projektarbetet som projektarbetet i sin helhet. Betygsättningen görs i samråd mellan minst två lärare.
Slutbetyg för hela kursen:
Krav för godkänd: För godkänt betyg krävs minst godkänt på de tre delmomenten.
Betygsbedömning: För att slutbetyget ska bli väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på minst två av delmomenten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delmoment 1:
- Skansholm, J.: Java direkt med Swing. Studentlitteratur, 2010
Delmoment 2:
- Bennet, MacRobb, Farmer: Object-Oriented Systems Analysis and Design Using UML. McGraw-Hill Higher Education, 2010.
Delmoment 3:
- Andersen, E.: Projektarbete. Studentlitteratur, 1998
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursutvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.