Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Information bortom skärmar
Engelsk benämning
Information beyond Screens
Kurskod
DA200B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2023-12-05
Fastställandedatum
2023-12-12
Gäller från
2025-09-01
Behörighetskrav
Informationsarkitektur för flerplattformsapplikationer (5 hp).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Data- och informationsvetenskap
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten undersöker hur nya gränssnitt kan förbättra upplevelsen eller effektiviteten i interaktionen med andra människor och tekniska lösningar (såsom röststyrning, ljudinteraktion, gestigenkänning, pekskärmar, haptisk återkoppling, augmented reality och intelligenta system).
Innehåll
Kursen består av två huvuddelar:
- Design och informationsarkitektur bortom skärmar
- Datadriven användbarhet
Kursen inkluderar:
- Teorier och metoder för informationsarkitektur bortom skärmar.
- Design och utvärdering av datadriven användbarhet
- Olika interaktionsmodaliteter
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva hur olika modaliteter för människa-dator-interaktion påverkar informationsarkitekturen
- redogöra för hur artificiell intelligens förändrar sättet vi interagerar med information
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- designa nya sätt för människor att interagera med information med hjälp av olika modaliteter
- använda och tillämpa nya datadrivna interaktionslägen för informationsarkitektur
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- välja lämplig datadriven designmetod för förkroppsligad och intelligent människa-dator interaktion
- diskutera och reflektera möjligheter och utmaningar med nya teknologier
Arbetsformer
Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, laborationer samt ett projekt som genomförs i mindre grupper.
Bedömningsformer
Kursen bedöms genom muntliga och skriftliga rapporter (4hp) och grupparbete (3,5hp).
För betyget Godkänd krävs att samtliga ingående uppgifter genomförts och minst fått värderingen Godkänd.
För Väl godkänd krävs därutöver att minst hälften av de VG-grundande uppgifterna fått värderingen Väl godkänd.
Kurslitteratur
- Hebron, Patrick. (2016). Machine Learning for Designers [Elektronisk resurs]
- Höök, Kristina (2018). Designing with the body: somaesthetic interaction design. Cambridge: The MIT Press
- Nunnally, Brad & Farkas, David (2016). UX research: practical techniques for designing better products. First edition Sebastopol, Calif.: O'Reilly
Referenslitteratur:
- Park, Christine W. & Alderman, John (2018). Designing Across Senses. Sebastopol, CA: O'Reilly Media
- Resmini, Andrea & Rosati, Luca (2011). Pervasive information architecture: designing cross-channel user experiences. Burlington, MA: Morgan Kaufmann
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.