Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Examensprojekt IA
Engelsk benämning
Degree Project IA
Kurskod
DA168A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnden för beredning och beslut av kursplaner på CTS
Fastställandedatum
2009-06-22
Gäller från
2009-01-19
Behörighetskrav
Godkänd i kurserna Informationsdesign: grunder, kvalitet, modeller och tillämpningar [DA160A, DA163A, DA165A, DA167A] samt därutöver minst 30 hp av kurser i programmet eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Data- och informationsvetenskap
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Informationsarkitektprogrammets årskurs 3 och kan ingå i kandidatexamen i data- och informationsvetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskap om begrepp och färdighet i metoder, som används i IT-baserade projekt där kvalitet är i fokus. Studenten tillägnar sig även fördjupade kunskaper om olika processer vid utveckling av kostnadseffektiva informationssystem och/eller digitala tjänster. Kursen realiseras som ett projekt i samarbete med aktörer i det omgivande samhället.
Innehåll
Fas 1: Projektpreparering(2hp)
- Dokument- och ändringshantering
- Krav- och behovsanalys
Fas 2: Projektgenomförande(10hp)
- Användarorienterad design
- Process- och projektmodeller
- Användar- och acceptanstester
Fas 3: Reflektionsrapport (3hp)
- Kvalitets- och riskfaktorer
- Förbättringsfaktorer
- Presentations- och kommunikationsteknik
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa kännedom om metoder för att samla in, analysera, specificera och dokumentera användares och beställares behov och krav
- visa kännedom om vanligt förekommande utvecklingsmodeller för IT-projekt
- visa kännedom om verktyg och metoder för att utveckla ett informationssystem från dess kravbild till en färdig lösning
- kunna redogöra för vanligt förekommande systemarkitekturer för datorbaserade informationssystem
- känna till vanligt förekommande branschspecifika standarder
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna samla in och dokumentera användares och beställares behov och krav
- kunna verka för att slutanvändarnas behov tillgodoses i alla delar av en utvecklingsprocess
- kunna tillämpa situationsanpassade metoder för att skissera, beskriva, modellera, och skapa prototyper som förslag till ett tänkt informationssystem
- kunna beskriva aktiviteter, beteenden, interaktion och användningsfall med olika modelleringsverktyg
- kunna designa ett webbaserat informationssystem med ett användarorienterat perspektiv
- kunna planera och genomföra ett användartest
- kunna använda ett formellt språk för strukturering av information i syfte att effektivisera informationshanteringen i en organisation
- kunna kommunicera idéer och problemställningar om systemlösningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa förmåga att söka, tolka och värdera data för att göra bedömningar med avseende på samhälleliga, vetenskapliga och etiska frågeställningar inom ämnet
- visa ett professionellt förhållningssätt till projektarbete inom informationstekniskt grundande projekt
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av seminarier och projektarbete.
Seminarier ca 10 timmar, självstudietid ca 40 timmar samt projektarbete ca 350 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänd: För godkänd krävs att samtliga ingående rapporteringar och tentamina genomförts och fått värderingen godkänd samt att en avslutande personlig projektrapport är godkänd.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Eriksson, U.: Kravhantering för IT-system, 2008
Garret, J. J.: The Elements of User Experience, American Institute of Graphic Arts, 2003
Morville, P. & Rosenfeld, L.: Information Architecture for the World Wide Web (3rd Ed.), O´Reilly, 2006.
Van Duyne, D. K.: The Design of Sites, Addison-Wesley, 2006
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.