Kursplan våren 2022
        
    
        Kursplan våren 2022
    
    Benämning
            Informationsarkitektur för flerplattformsapplikationer
        Engelsk benämning
            Information Architecture for Multiple Applications
        Kurskod
            DA108A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för teknik och samhälle
        Fastställandedatum
            2020-01-20
        Gäller från
            2021-01-18
        Behörighetskrav
            Interaktionsdesign för informationsarkitektur (5 hp)
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen Introduktion till studier i datavetenskap
Utbildningsnivå
    Grundnivå
            Huvudområde
            Data- och informationsvetenskap
        Fördjupningsnivå
            
                G1F 
            
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i huvudområdet data- och informationsvetenskap på nivå 1 - 30 hp och kan ingå i examensfordringarna i data- och informationsvetenskap.
        Syfte
        Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap och färdigheter inom informationsarkitektur för flerplattformsapplikation. Kursen syftar vidare till att studenten tillämpar tidigare förvärvade kunskaper inom informationsarkitektur för att hantera flera kommunikationskanaler.
Innehåll
        Kursens innehåll delas in i två huvudområden;
- Fördjupade teorier för informationsarkitektur
- Innehållshantering och användbarhet
Kursen inkluderar:
- Teorier och metoder för informationsarkitektur
- Design och utvärdering av användbarhet
- Flerplattformsapplikationer
Lärandemål
        Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva möjligheter och problem med information genom flera plattformar
- använda olika heuristiker för informationsarkitektur
Färdighet och förmåga 
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- skapa, beskriva, jämföra och motivera innehållsstrategier för givna scenarier
- tillämpa olika teorier och metoder för att organisera information
- designa och implementera informationsarkitekturer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera och reflektera hur tekniska möjligheter, organisatoriska förutsättningar och användarperspektiv påverkar utveckling av informationssystem
Arbetsformer
        Kursen ges i form av föreläsningar, övningar, laborationer samt ett projekt som genomförs i mindre grupper.
Bedömningsformer
        Kursen bedöms genom muntliga och skriftliga rapporter (5 hp) och grupparbete (2,5 hp).
För betyget Godkänd krävs att samtliga ingående uppgifter genomförts och minst fått värderingen Godkänd.
För Väl godkänd krävs därutöver att minst hälften av de VG-grundande uppgifterna fått värderingen Väl godkänd.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            - Boyl, Brian LM. (2019). Interaction for Designers: How to Make Things People Love. London: Routledge
- Reiss, Eric L. (2012). Usable Usability: Simple Steps for Making Stuff Better. New York: John Wiley & Sons
- Resmini, Andrea & Rosati, Luca (2011). Pervasive information architecture: designing cross-channel user experiences. Burlington, MA: Morgan Kaufmann
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
        Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.