Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Informationssystem I
Engelsk benämning
Information Systems I
Kurskod
DA104A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2014-02-12
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c. Eller: Matematik B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 7/A7.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Data- och informationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan ingå i kandidatexamen i Data- och informationsvetenskap.
Syfte
Studenten ska utveckla den kunskap, förståelse och färdighet som krävs för att kunna arbeta med frågeställningar inom affärsinriktade informationssystem på ett vetenskapligt sätt. I kursen tränas även studenten i projektarbete.
Innehåll
Kursen består av fyra delar, vilka är:
Delmoment 1: Introduktion till informationssystem och vetenskaplig arbetsmetodik
- Överblick över informationssystem
- Basfärdigheter inom IT
- Överblick över vetenskapligt utredningsarbete och vetenskapshistoria
Delmoment 2: Verksamhetsutveckling genom informationssystem
- Informationssystem på WWW
- Modeller, metoder och verktyg för tekniskt grundad utveckling och hantering av informationssystem
- Verksamhetsbaserade informationssystem
Delmoment 3: Informationssystem och affärsstrategier
- Verksamhetsbaserade informationssystem
- IT management
- Användbarhet
- Informationssystemprojekt med anknytning till studenternas intresseområde
Delmoment 4: Projekt
- Projektarbete och -rapportering med tillämpning av kunskaper inom studenternas intresseområde
- Informationssökning och -bearbetning
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- redogöra för vanliga begrepp och modeller inom informationsteknik och informationssystem
- beskriva hur information, hårdvara, mjukvara och användare förhåller sig till varandra i ett informationssystem
- redogöra för möjligheter och begränsningar vid problemlösning med hjälp av informationssystem och därtill relaterade verktyg
- redogöra för affärsmässiga perspektiv på informationsteknik och informationssystem
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- tillämpa grundläggande begrepp och modeller i ett sammanhang av affärsdrivna informationssystem
- använda den grundläggande funktionaliteten i affärsdrivna informationssystem som t ex ordbehandlare, databasapplikationer samt kalkylerings- och presentationsprogram
- tillämpa metoder och modeller för informationssökning, lagring och distribution både via applikationer på en dator och över nätverk
- självständigt identifiera, formulera och hantera vetenskapliga frågeställningar inom affärsinriktade informationssystem
- använda informationssystem och därtill relaterade verktyg för samarbete och kommunikation med andra användare över nätverk
- utföra grundläggande analys av ett informationssystems egenskaper, möjligheter och begränsningar i relation till en verksamhets behov
- tillämpa grundläggande verktyg för införsel, underhåll och utveckling av affärsdrivna informationssystem och därtill relaterade tilläggstjänster
- kommunicera med andra om informationsteknik och informationssystem, både med personer som är insatta i området och med dem utan specialkunskaper
- planera och samarbeta i projektgrupper där olika kompetenser finns representerade
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- kritiskt reflektera över hur informationssystem påverkar samhälle och näringsliv och vice versa
- kritiskt reflektera över informationssystems betydelse för affärsmässigt grundad verksamhetsutveckling
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer och projekt. Den pedagogiska formen utgörs av (a) en seminarie- och föreläsningsserie med laborativa inslag och (b) ett projektdrivet lärande. Studenterna förutsätts aktivt delta i båda formerna.
Föreläsningar ca 100 timmar, seminarier ca 100 timmar, laborationer och projektarbeten ca 400 timmar, samt självstudier ca 200 timmar.
Föreläsningarna syftar till att ge den grundläggande begreppsbildning som behövs för att studenten på ett aktivt sätt skall kunna delta i seminarier, laborationer och projektarbeten.
Seminarierna syftar till att ge studenten ett forum för att skapa den kunskap och förståelse samt de värderingsförmågor och förhållningssätt som anges i lärandemålen.
Laborationer och projektarbeten syftar till att ge studenten möjlighet att tillgodogöra sig alla färdigheter och förmågor som anges i lärandemålen.
Bedömningsformer
För kursens samtliga fyra delmoment gäller:
Examination sker under kursens gång i form av muntliga och skriftliga redovisningar.
Delmoment 1, 2 och 3
Betygsbedömning: För betyget väl godkänd krävs att minst 60 % av redovisningarna har fått omdömet Väl godkänd. Bedömning görs genom värderingar av skriftliga och muntliga redovisningar.
Delmoment 4
Bedömningen avser såväl den ämnesinriktade delen av projektarbetet som projektarbetet i sin helhet. För betyget Godkänd krävs godkänt i projektarbetet (och eventuella obligatoriska moment).
För betyget Godkänd på kursen krävs minst godkänt på samtliga fyra delmoment. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på minst tre av de fyra momenten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Rainer, R. Kelly, and Cegielski, Casey G.: Introduction to Information Systems, John Wiley & Sons, latest edition. International Student Version.
- Snyder, Lawrence: Fluency with Information Technology: Skills, Concepts, & Capabilities, Pearson Education, latest edition. , International Student Version.
- Eriksson, Lars-Torsten, Wiedersheim-Paul, Finn: Att utreda, forska och rapportera, Liber, latest edition.
- Andersen, Erling S., and Schwencke Eva: Projektarbete - en vägledning för studenter, Studentlitteratur, 1998.
- Artikelkompendium från Malmö högskola.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).