Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Agentbaserad modellering för simulering av sociala system
Engelsk benämning
Agent-based Modelling for Simulating Social Systems
Kurskod
DA102A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska och engelska.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-05-03
Fastställandedatum
2022-06-17
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Datavetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs som ges på distans
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om agent-baserad modellering och simulering, planering och genomförande av simuleringsexperiment, samt utveckling av simuleringsmodeller för att undersöka sociala system, som består av relationer och interaktioner mellan olika individer, grupper och institutioner.
Innehåll
Agentbaserad modellering och simulering imiterar mänskligt beteende med hjälp av intelligenta agenter, vilket möjliggör att skapa en artificiell population som kan användas för att undersöka komplexa fenomen inom sociala system. Studenten introduceras till teoretiska och praktiska aspekter av agentbaserad modellering och simulering som bland annat abstraktion av reala system, modellering av beslutsfattande och handlingar, insamling av data, implementering av simuleringsmodeller, planering och genomförandet av simuleringsexperiment samt analys och tolkning av resultat. Studenten lär känna olika tillämpningar av agentbaserad modellering och simulering, till exempel inom logistik, ekonomi och samhällsvetenskap, där simulering kan användas för att stödja beslutsfattandet. Kursen omfattar ett antal praktiska kursmoment där studenten använder ett simuleringsramverk för att utveckla egna modeller och genomföra simuleringsexperiment för att undersöka beteendet av sociala system under olika förhållanden.
Kursen innehåller följande moment:
- Introduktion till modellering och simulering
- Händelsestyrd simulering
- Agentbaserad modellering
- Modellering och simulering av sociala system
- Planering av simuleringsexperiment
- Analys och tolkning av simuleringsresultat
- Tillämpningar av agentbaserad modellering och simulering
- Implementering av simuleringsmodeller
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. kunna redogöra för grundläggande begrepp inom agentbaserad modellering och simulering
2. kunna beskriva hur agentbaserad modellering kan användas för simulering av sociala system
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
3. kunna implementera agentbaserade modeller med hjälp av simuleringsramverk
4. kunna planera och utföra simuleringsexperiment
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
5. kunna diskutera lämpligheten i att tillämpa agentbaserad modellering och simulering
6. kunna utvärdera och tolka simuleringsresultat
Arbetsformer
Föreläsningar, laborationer och seminarier, projektarbete samt självstudier.
Bedömningsformer
- Inlämningsuppgifter (4.5 högskolepoäng)
Lärandemål 1, 2 och 5 examineras genom inlämningsuppgifter.
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
- Projektarbete (3 högskolepoäng)
Lärandemål 3, 4 och 6 examineras genom ett projektarbete.
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Som slutbetyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För slutbetyget Godkänd (G) krävs godkänt resultat på alla inlämningsuppgifter samt på projektarbetet. För slutbetyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs dessutom betyg Väl Godkänd för projektarbetet.
Kurslitteratur
- Banks, J., Carson, J. S., Nelson, B. L. & Nicol D. M. (2013). Discrete-Event System Simulation. Pearson Education
- Gilbert, N., & Troitzsch, K. (2005).?Simulation for the social scientist. McGraw-Hill Education (UK).
- Law, A. (2014). Simulation Modeling and Analysis. McGraw Hill.
- Railsback, S. F., & Grimm, V. (2019). Agent-based and individual-based modeling: a practical introduction. Princeton University press.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.