Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Benämning

Artificiell intelligens i samhället - en introduktion

Engelsk benämning

Artificial Intelligence in Society - an Introduction

Kurskod

DA101B

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2021-12-14

Fastställandedatum

2022-02-11

Gäller från

2022-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en fristående kurs.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om artificiell intelligens (AI) (inga tidigare tekniska kunskaper erfordras). Studenten utforskar hur AI används och nyttjas inom olika områden och dess påverkan på samhället.
Kursen tar en interdisciplinär utgångspunkt där studenten lär sig att identifiera, beskriva och diskutera AI i relation till praktiska scenarier där de genom att dela och diskutera erfarenheter ur olika perspektiv utvecklar sin kompetens om hur AI kan användas och den roll AI spelar i samhället.

Innehåll

Kursen kombinerar teoretiska, experimentella och praktiska perspektiv för att introducera och utforska AI och dess varierande paradigm, perspektiv och användningsområden.
  • Introduktion till Artificiell intelligens
  • AI i samhället - användningsområden, möjligheter och utmaningar ??? Vilka är utmaningarna?
  • Tillämpning av AI: Automatisering och samarbete mellan människa och AI.
  • AI metoder och algoritmer – hur fungerar de?
  • Användning av AI idag och i framtiden, möjligheter och risker

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • LM1 – Identifiera och beskriva grundläggande koncept och metoder inom AI, och hur dessa kan användas i samhället
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • LM2 – Förklara och diskutera utmaningar, problem och lösningar i samband med olika paradigmer inom fältet artificiell intelligens och implementering av AI inom olika områden av samhället
  • LM3 – Undersöka olika AI-tekniker, och reflektera kring deras användbarhet
  • LM4 – Analysera och diskutera vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar med avseende på tillämpning av AI
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
  • LM5 – Analysera praktiska scenarier där AI kan tillämpas samt diskutera och reflektera riskerna och möjligheterna med denna tillämpning

Arbetsformer

Föreläsningar med diskussionsinslag, praktiska övningar, projektarbete och självstudier.

Bedömningsformer

  • Skriftliga reflektioner och diskussioner över praktiska övningar (4hp, UG) bedömer LM1, LM2, LM3 och LM4.
  • Presentation och skriftlig rapport för projektuppgift (3.5hp, UG) bedömer LM1, LM2, LM4 och LM5.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänt på varje prov.

Kurslitteratur

  • Håkansson, Anne and Hartung, Ronald Lee, 2020. Artificial Intelligence: Concepts, areas, techniques and applications. Studentlitteratur.
  • Verdegem, Pieter, 2021. AI for Everyone?. London: University of Westminster Press. DOI: https://doi.org/10.16997/book55
Förutom ovanstående litatretur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.