Kursplan
Kursplan våren 2027
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst 30 hp inom huvudområdet Interaktionsdesign
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen
Innehåll
Syftet med kursen är att sammanfatta utbildningen under det första året och tillämpa den i ett större syntesprojekt. Läranderesultaten är utformade efter liknande resultat för det slutliga avhandlingsprojektet.
I den här kursen arbetar studenterna individuellt eller i små grupper för att planera, genomföra och redovisa ett interaktionsdesignprojekt. Studenterna kan dra nytta av sitt arbete i den tidigare kursen för att sätta scenen för sitt projekt, och därefter bygga upp kunskap genom designaktiviteter, engagera sig i litteratur och relevanta intressenter. Handledarna hjälper studenterna att navigera i de komplexa projekten, som kulminerar i en rapport som är utformad efter avhandlingen och en utställning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenterna:
- Framställa ett interaktionsdesignproblem utifrån designsituationen och relevant litteratur
- Konstruktivt och etiskt interagera med intressenter som är relevanta för designsituationen
- Fastställa och förmedla insikter från projektet i ett vetenskapligt format
- Involvera relevanta intressenter i dialog kring projektets inramning, resonemanget bakom beslut som fattas i projektet och dess resultat
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Kursen har två examinationsmoment:
- Rapport. Rapporten är utformad som ett examensarbete och förmedlar och positionerar arbetet i förhållande till litteraturen (HP 5; LR 1, 2 och 3)
- Utställning. Studenterna producerar artefakter och material som förmedlar deras arbete och engagerar intressenter utanför universitetet (HP 2,5; LR 4)
Tänk på att studenter som genomgår omexamination inte har rätt till ytterligare handledning om det inte finns förmildrande omständigheter. Därför kan kursansvarig behöva tillämpa alternativa format för omtentamen, beroende på situationen.
Kurslitteratur
Det finns ingen fastställd litteratur för denna kurs, eftersom den varierar beroende på studenternas valda ämne.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.