Grundnivå
Minst 120 hp inom ingenjörsprogrammet Datateknik och Mobil IT inklusive 4 av 5 av följande kurser godkända:
- Mobila system (DA268A)
- Programmering av Inbyggda system (DA267A)
- Signalbehandling (DA383A)
- Matematik: Analys A 7,5hp (del av MA209A)
- Modeller och verklighet för datateknik (FY122A)
Inget huvudområde
Kursen ingår i examensfodringarna för Högskoleingenjörsexamen i Datateknik.
Kursen genomförs i två delar – dels en förberedande del och dels en del som utgörs av själva examensarbetet.
Delmoment 1: Ingenjörsvetenskap och förstudie (15 hp)
Momentet syftar till att förbereda studenten för att genomföra ett självständigt examensarbete genom att studera och utföra ett antal fallstudier och uppgifter som kan vara relaterade till en vald frågeställning. Delmomentet resulterar också i en förstudie för det projekt som sen utförs i delmoment 2.
Områden som tas upp i momentet innefattar:
1.1
- Teknikhistoria, ingenjörsrollen och ingenjörsetik
- Ingenjörsmetodik och forskningsmetodik
- Teknik, miljö och ekonomi
- Projektbeskrivning och -planering
- Akademiskt skrivande
1.2
- Problemformulering, problemstrukturering, problemavgränsning och genomförbarhetsundersökning
1.3
- Informationssökning
Delmoment 2: Examensarbete (15 hp)
Examensarbetetet består av ett självständigt arbete inom området datateknik. Arbetet kan vara av utredande eller konstruerande karaktär, och redovisas muntligt i en presentation och skriftligt i en rapport.
De olika delar som ingår är följande:
2.1
- Utredning, utveckling eller implementation, inklusive utvärdering
- Rapportskrivning
- Redovisningar
2.2
- Muntlig och skriftlig opposition på annat examensarbete
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- relatera till kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta inom området Datateknik
- använda kunskap om datateknikområdets vetenskapliga grund och dess beprövade erfarenhet samt kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- med helhetssyn självständigt och kreativt identifiera, formulera och hantera frågeställningar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
- planera och med adekvata metoder genomföra examensarbetet på ett ingenjörsmässigt sätt inom givna ramar
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i relation till ett projekts problemställningar
- utforma och hantera produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för en ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- söka, inhämta och värdera relevant information
- göra självständiga och kritiska bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- kritiskt analysera och granska teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
Delmoment 1:
Delmomentet bygger på ett studentaktivt deltagande, och baseras på ett antal arbetsuppgifter/problemställningar som förberedelse för delmoment 2. Målbeskrivning och problembeskrivning ges för varje arbetsuppgift.
Studenterna arbetar självständigt (enskilt eller i grupp) med arbetsuppgifterna. Följande undervisningsformer kan finnas:
- introduktions- och temaföreläsningar
- gruppseminarier
- gästföreläsningar
- studiebesök
Gruppseminarier, gästföreläsningar och studiebesök har obligatorisk närvaro.
Delmoment 2:
Lärandet bygger på självständigt arbete inklusive handledning.
Obligatorisk närvaro på handlednings- och examinationstillfällen.
För betyget Godkänd krävs att studenten får godkänt på samtliga ingående delar.
Slutbetyget på kursen som helhet baseras på betyget för delmoment 2.
Delmoment 1: Ingenjörsvetenskap
- Ingenjörsvetenskap (8 hp), UG
- Förstudie (4 hp), UG
- Litteratursökning (3 hp), UG
Examination av uppgifterna sker genom skriftliga rapporter eller inlämningar samt muntliga presentationer. För godkänt krävs aktivt deltagande i undervisningsmomenten, inklusive närvaro på de obligatoriska momenten, och godkända uppgifter.
Delmoment 2: Examensarbete
- Genomförandet av examensarbete (11 hp), U345
- Opposition (4 hp), U345
Examinationen sker genom kvalitativ bedömning av kursmålen, enligt bedömningsmatrisen.
- Douglas, David, Papadopoulos, Greg & Boutelle, John (2009) Citizen Engineer, Prentice Hall, Upper Saddle River
- Gustavsson, Maria, Säfsten, Kristina (2019). Forskningsmetodik för ingenjörer och andra problemlösare, Studentlitteratur.
- Höst, Martin, Regnell, Björn, Runeson, Per (2006) Att genomföra examensarbete, Studentlitteratur, Lund
- Jacobsson, Per, Kann, Viggo (2019). Den bildade ingenjören : bildning, utbildning och teknik, Studentlitteratur
- Söderström, Jonas (2014) Jävla skitsystem!, Karneval förlag, Stockholm
Referenslitteratur
- Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012) Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera, Studentlitteratur, Lund
- Schött, Kristina (2007) Studentens skrivhandbok, Liber, Stockholm
- Språkrådet (2008) Svenska skrivregler, Liber, Stockholm
- Walla, Erik (2004) Så skriver du bättre tekniska rapporter, Studentlitteratur, Lund
Självständig litteratursökning och litteraturstudier inom det givna problemområdet förväntas. Kurslitteratur kan även föreslås av examinator eller handledare.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.