UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2028

Kursplan våren 2028

Benämning

Programvaruutveckling och projekt

Engelsk benämning

Software development and project

Kurskod

CD141A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska och engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2027-01-18

Inrättandedatum

2024-06-18

Fastställandedatum

2024-06-27

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

  • CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
  • CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
  • CD122A Databaser (7,5 hp)
  • CD101A Datateknik och ingenjörsrollen (7,5 hp)
  • Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD133A Människa-datorinteraktion (7,5 hp)

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.

Innehåll

Kursens syfte är att studenten introduceras för de tankesätt, färdigheter, modeller, metoder och verktyg som innefattas i begreppet programvaruteknik och att låta studenten skapa förståelse och praktiska färdigheter om begrepp, modeller, metoder och standarder som används inom utveckling av datorbaserade informationssystem. Kursen syftar även till att studenten introduceras till projektarbete och att utveckla studentens förmåga att skapa, planera, delta i och koordinera projekt inom datateknik, samt reflektera över sociala, ekonomiska och arbetsmiljöaspekter.

Huvudsakligt innehåll:

  • Processer och modeller för
    • Kravinsamling och kravhantering
    • Design och implementation
    • Verifiering och validering
    • Projekthantering
  • Gruppdynamik

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. förklara projekts funktion i en organisation och relationen mellan projekt och omgivande aktörer och intressenter,

2. redogöra för betydelsen av grupprocesser, planering och utvärdering i projektsammanhang.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

3. planera, genomföra och rapportera en process för ett projekt där processen omfattar kravinsamling och kravhantering, design och modellering, implementation samt verifiering och validering,

4. tillämpa teorier, modeller, metoder och begrepp i praktiskt projektarbete och vid analys av ett projekt bl.a. utifrån ett hållbarhetsperspektiv,

5. använda digitala verktyg för att stödja projektarbete och systemutveckling,

6. hantera samspelet mellan individer i projektarbete där gruppmedlemmar har olika bakgrund och erfarenhet,

7. muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera slutsatser och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

8. analysera processmodeller, modeller eller metoder för att stödja strukturerade arbetssätt under systemets livslängd med utgångspunkt från ett teoretiskt resonemang och med hänsyn till ett praktiskt genomförande,

9. reflektera kring betydelsen av samarbete och ledarskap i diversifierade projektgrupper,

10. reflektera kring människors ansvar i utvecklandet av programvara med hänsyn till sociala, ekonomiska och arbetsmiljöaspekter,

11. värdera och identifiera behov av ytterligare kunskap och självständigt inhämta kompletterande kunskaper

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar och laborationer, projekt med projekthandledning och seminarier och självstudier.

Bedömningsformer

För godkänt betyg krävs:

  • godkänd skriftlig tentamen (3 hp, TH) (Lärandemål 1, 2, 8).
  • godkänt aktivt deltagande i projektarbete (7 hp, UG) (Lärandemål 3-11).
  • godkända muntliga redovisningar och godkända skriftliga inlämningsuppgifter och rapporter relaterade till projektarbete (2 hp, UG) (Lärandemål 3-11)
  • godkända individuella rapporter (3 hp, TH) (Lärandemål 2, 9).

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Slutbetyget erhålls genom att betygen på den skriftliga tentamen och godkända individuella rapporter viktas med omfattningen i hp.

Kurslitteratur

  • Sommerville, I. (2015) Software Engineering, Global Edition (10th edition), Pearson.

Information om ytterligare fördjupningsmaterial som artiklar, webbreferenser och kompletterande föreläsningsmateriel ges vid kursstart.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.