Avancerad nivå
Genomgångna kurser: HP706E Teaching and Learning in Higher Education: Research Methodologies and Research Design
LAHPE / Högskolepedagogik
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1F
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i praxisnära problemformulering och metod som förberedelse inför det självständiga arbetet.
I kursen studeras och diskuteras litteratur om praxisnära forskning. Studenterna ska identifiera, formulera och analysera ett problem i den högskolepedagogiska praktiken. Kursen kan användas som en pilotstudie inför det självständiga arbetet. I kursen ingår att presentera och argumentera för en rimlig tidsplan av studien samt att klargöra vilka de centrala aktörerna är.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och formulera ett forskningsproblem i den högskolepedagogiska praktiken;
- planera genomförandet av en praxisnära studie utifrån ovanstående forskningsproblem
- redogöra för etiska överväganden i relation till den tänkta studien.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Seminarier varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer med hjälp av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.
Samtliga lärandemål prövas genom att studenten
redovisar en plan för en praxisnära studie skriftligt och muntligt. Studien presenteras vid ett seminarium.
Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Campbell, Anne & Groundwater-Smith, Susan (2007): An ethical approach to practitioner research: dealing with issues and dilemmas in action research: London: Routledge. (189 p.)
Jarvis, Peter. (1999). The Practitioner-Researcher. Developing Theory from Practice. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. San Franscisco: Jossey-Bass Publishers. (220 p).
Menter, Ian, Elliot, Dely., Hulme, Moira., Lewin, Jon., & Lowden, Kevin (2011). A guide to practitioner research in education. London: Sage. (280 p).
Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Praxisnära studier