UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Practice-Based Studies

Engelsk benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Practice-Based Studies

Kurskod

HP707E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, kursplanenämnden

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2022-05-23

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: HP706E Teaching and Learning in Higher Education: Research Methodologies and Research Design

Huvudområde

LAHPE / Högskolepedagogik

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

A1F

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i praxisnära problemformulering och metod som förberedelse inför det självständiga arbetet.

I kursen studeras och diskuteras litteratur om praxisnära forskning. Studenterna ska identifiera, formulera och analysera ett problem i den högskolepedagogiska praktiken. Kursen kan användas som en pilotstudie inför det självständiga arbetet. I kursen ingår att presentera och argumentera för en rimlig tidsplan av studien samt att klargöra vilka de centrala aktörerna är.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. identifiera och formulera ett forskningsproblem i den högskolepedagogiska praktiken;
  2. planera genomförandet av en praxisnära studie utifrån ovanstående forskningsproblem
  3. redogöra för etiska överväganden i relation till den tänkta studien.

Arbetsformer

Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studerande och kursledare.

Seminarier varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer med hjälp av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.

Bedömningsformer

Samtliga lärandemål prövas genom att studenten

redovisar en plan för en praxisnära studie skriftligt och muntligt. Studien presenteras vid ett seminarium.

Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Campbell, Anne & Groundwater-Smith, Susan (2007): An ethical approach to practitioner research: dealing with issues and dilemmas in action research: London: Routledge. (189 p.)

Jarvis, Peter. (1999). The Practitioner-Researcher. Developing Theory from Practice. Jossey-Bass Higher and Adult Education Series. San Franscisco: Jossey-Bass Publishers. (220 p).

Menter, Ian, Elliot, Dely., Hulme, Moira., Lewin, Jon., & Lowden, Kevin (2011). A guide to practitioner research in education. London: Sage. (280 p).

Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Praxisnära studier