Grundnivå
Grundläggande behörighet samt Engelska 6 eller motsvarande.
Dessutom krävs för särskild behörighet till kursen godkänt resultat på KK411A Perspektiv på visuell kommunikation, KK412A Teckning och kognition, KK413A Berättande i rörlig bild, KK414A Att kommunicera i bild, KK415A Vetenskaplig praktik: teori och metod, KK416A Genrer, texter och medieutbud.
KSVKO Visuell kommunikation
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i kandidatexamen i visuell kommunikation.
I examensarbetet ska studenten självständigt planera och genomföra arbete i visuell kommunikation som är grundad i teknisk och kritisk förmåga genom både en vetenskaplig och gestaltande praktik. Arbetet ska leverera både en vetenskaplig uppsats och en medieproduktion i ett eller flera av de valbara medierna: teckning, fotografi eller rörlig bild. Examensarbete måste visa en fördjupning inom samma medium som valdes i specialiseringskursen eller motsvarande.
Kursen innehåller två delar som tillsammans utgör examensarbetets helhet, Uppsats (15 hp) och Medieproduktion (15hp). Uppsatsen behandlar en frågeställning inom visuell kommunikation ur ett vetenskapligt perspektiv. Medieproduktion ska visa studentens förmåga till att undersöka, utveckla och genomföra ett gestaltande arbete inom vald ämnesfördjupning.
I delkursen Uppsatsligger fokus på att individuellt skriva en uppsats som innehåller en vetenskaplig analys av ett vetenskapligt problem. I delkursen ingår utformning av en projektplan för uppsatsen och seminariebehandling. Delkursen avslutas med ett slutseminarium med opponering där studenten ska kritiskt och konstruktivt värdera samt diskutera andras examensarbeten.
DelkursenMedieproduktion fokuserar på att planera och genomföra ett gestaltande arbete i ett eller flera av de valbara medierna: teckning, fotografi eller rörlig bild, och ska vara inlämnad i form av en designdokumentation tillsammans med det gestaltande arbetet. Medieproduktionen ska genomföras i förhållande till produktionsramar och vara grundad i en tydligt redovisad kontextualisering av den gestaltande processen. Denna designdokumentation ska innehålla så väl problemområde som relaterade professionella produktioner, en visuell dokumentation av gestaltande processen, slutresultat samt en kritisk reflektion över konsekvenserna av medieproduktion i relation till samhälleliga och etiska aspekter. Delkursen avslutas med ett opponerande seminarium.
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
visa fördjupad kunskap och förståelse inom visuell kommunikation, inbegripet områdets vetenskapliga grund, gestaltningsformer och tillämpliga metoder, fördjupning inom teckning, fotografi eller rörlig bild, samt orientering om aktuella forskningsfrågor,
söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning inom området visuell kommunikation samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
utveckla och att fullfölja ett gestaltande arbete inom visuell kommunikation utifrån givna produktionsramar och som är kopplat till en problemformulering,
skriva en vetenskaplig uppsats där visuell kommunikation sätts i en forskningskontext med frågeställning, undersökning och slutsatser,
kommunicera sitt arbete där det egna bidraget sätts i relation till befintlig kunskap på området,
självständigt och i dialog med andra analysera, diskutera och granska så väl muntligt som skriftligt de resultat som framkommer i sitt eget och andras arbeten,
bedöma och resonera kring vetenskapliga och gestaltande processer inom visuell kommunikation ur relevanta teoretiska, samhälleliga och etiska perspektiv,
identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Den huvudsakliga arbetsformen under kursen är studenternas arbete med uppsats och gestaltande praktik under handledning. Kursen innehåller även gemensamma föreläsningar och seminarier. Opposition och respondentarbete är obligatoriska och en viktig del både för lärandet och bedömning av studenternas prestationer.
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom följande moment:
Uppsats (15 hp)
Uppsatsen examineras utifrån lärandemålen (1-3, 5-9) genom en uppsats, opponering och aktivt deltagande i ett examinationsseminarium. Betygsätts U-VG.
Medieproduktion (15 hp)
Medieproduktion i teckning, fotografi eller rörlig bild bedöms utifrån lärandemålen (1-4 och 6-9) genom en designdokumentation, ett gestaltande projekt, och opponering. Betygsätts U-VG.
För betyget VG på kursen som helhet krävs VG på Uppsats.
Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften och/eller examinationsform kan komma att anpassas om den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteraturen är främst individanpassad och bestäms av den studerande i samråd med handledare, med utgångspunkt i det problemområde som undersöks och den ansats studenten väljer. Kurslitteraturen bör i första hand relatera till huvudområdet visuell kommunikation.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.