Grundnivå
Kursen kräver förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
.
Montessoripedagogik I, 15 hp
Delkursen behandlar montessoripedagogikens teoretiska och ideologiska grunder för barns utveckling i åldrarna 0-18 år, dess syn på lärande och på relationen mellan lärare och elev.
Övrigt innehåll är montessoripedagogikens historiska bakgrund, samt centrala och grundläggande begrepp.
Delkursen omfattar även metodiska tillämpningar av montessoripedagogik och montessorimaterial i förskola och i grundskola. Observationsmetoder studeras och tillämpas.
Montessoripedagogik II, 15 hp
Delkursen omfattar fördjupade studier i montessoripedagogikens tankar och metodik, samt i lärarens uppdrag enligt Montessori i ett nutida perspektiv. Barns utveckling studeras ur ett helhetsperspektiv baserat på montessoripedagogikens filosofi och teorier. Praktiskmetodiska tillämpningar genomförs av olika typer av montessorimaterial. Observationsmetoder samt tillverkning och utveckling av eget material tillämpas.
Montessoripedagogik I, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera montessoripedagogikens grundtankar och begrepp i relation till barnets utveckling
- observera en montessoriverksamhet samt sammanställa en observationsrapport
- redogöra för olika montessorimaterial
- kritiskt diskutera hur montessoripedagogikens metodik går att omsätta i en pedagogisk verksamhet.
Montessoripedagogik II, 15 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- kritiskt diskutera kring lärarens roll och uppdrag enligt montessoripedagogiken
- genomföra elevobservationer och lärarobservationer samt skriva observationsrapporter från dessa
- tilllverka och utveckla eget pedagogiskt material
- metodiskt tillämpa montessoripedagogik med hjälp av olika typer av montessorimaterial
- redogöra för hur montessoripedagogikens tankar och metodik går att omsättas i en pedagogisk verksamhet i ett nutida perspektiv
Montessoripedagogik I, 15 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, presentationer, materialhantering, webbseminarium, auskultationer, litteraturstudier, diskussioner och skriftliga inlämningsuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom universitetet.
Montessoripedagogik II, 15 hp
Delkursen innehåller varierande arbetsformer, vilka utgörs av föreläsningar, presentationer, materialhantering, auskultationer, litteraturstudier, handledning, diskussoner och skriftliga inlämningsuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom universitetet.
Montessoripedagogik I, 15 hp
Prov 1: Portfolio (Portfolio). 8 hp. Lärandemål 1 och 4 examineras.
Prov 2: Skriftlig analys (Written Analysis). 3 hp. Lärandemål 2 examineras.
Prov 3: Skriftlig analys (Written Analysis). 4 hp. Lärandemål 3 examineras.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Montessoripedagogik II, 15 hp
Prov 4: Portfolio (Portfolio). 6 hp. Lärandemål 1, 2 och 5 examineras.
Prov 5: Praktiskmetodisk examination och skriftlig analys (Practical Methodical Examination and Written Analysis). 6 hp. Lärandemål 4 examineras.
Prov 6: Produktion av montessorimaterial (Production of Montessori Materials). 3 hp. Lärandemål 3 examineras.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Montessoripedagogik I, 15 hp
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber. (192 s.)
Bröderman Smeds, Mari & Skjöld Wennerström, Kristina (2009). Montessoripedagogik i förskola och skola. Natur och Kultur. (205 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Matematik I + II - Montessoripedagogik. Bloms tryckeri. (55 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Språket 1 Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Bloms tryckeri. (126 s.)
Healy Walls, Clare (2016). Montessori i ett nötskal. Waterpark Books. (58 s.)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. Mac Book. (261 s.)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium förlag AB. (158 s.)
Montessori, Maria (1998). Upptäck barnet. Seminarium förlag AB. (310 s.)
Montessori, Maria (2008). Dr. Montessori's Own Handbook. Schocken Books. (120 s.)
Signert, Kerstin (2000). Maria Montessori Anteckningar ur ett liv. Studentlitteratur. (131 s.)
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford University Press. (496 s.)
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (20 s.)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. (266 s.) Tillgänglig via internet.
Manualer samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida ca 200 s.
Montessoripedagogik II, 15 hp
Bjørndal, Cato R.P. (2018). Det värderande ögat- Observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Liber. (192 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Matematik I + II. Bloms Tryckeri. (55 s.)
Cronquist, Bodil (2022). Språket 1 - Handledning i montessorimaterial kring skrivning och läsning. Bloms Tryckeri. (126 s.)
Eberhard, David (2013). Hur barnen tog makten. Bladh by Bladh. (254 s.)
Gynther, Per (2016). Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken. Diss. Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet. (215 s.) Tillgänglig via internet.
Krantz Lindgren, Petra (2017). Med känsla för barns självkänsla. Bonnier Fakta. (192 s.)
Montessori, Maria (1987). Barnasinnet. MacBook. (261 s.)
Montessori, Maria (1998). Barndomens gåta. Seminarium förlag AB. (239 s.)
Signert, Kerstin (2012). Variation och invarians i Maria Montessoris sinnestränande materiel. Diss. Kompendiet. (205 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2018). Läroplan för förskolan, Lpfö 18. (20 s.) Tillgänglig via internet.
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022. (266 s.) Tillgänglig via internet.
Stoll Lillard, Angeline (2017). The Science behind the Genius. Oxford University Press. (496 s.)
Tebano Ahlquist, Eva-Maria (2012). Skolans levda rum och lärandets villkor: Meningsskapande i montessoriskolans fysiska miljö. Diss. Department of Education, Stockholm University. (277 s.)
Wallberg, Helena (2023). Lektionsdesign i praktiken:före, under och efter lektionen. Gothia Fortbildning. (184 s.)
Materialmanualer samt rapporter och artiklar publiceras på kursens hemsida, ca 200 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.