Kursplan
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Genomgångna kurser: ET609E Pedagogik: Forskningsmetod, forskningsetik och akademiskt skrivande III
Huvudområde
LAPEA / Pedagogik
Fördjupningsnivå
A2E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för masterexamen
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Huvudområde Pedagogik A2E
Innehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och försvara en självständig, kritisk och vetenskaplig studie.
I kursen planerar och genomför studenten självständigt en studie inom fältet utbildningsteori. Utifrån problemställning väljer och motiverar studenten ett lämpligt teoretiskt, metodiskt och forskningsetiskt angreppssätt. Studien sätts in i ett relevant utbildningsteoretiskt forskningssammanhang.
Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar på ett annat motsvarande arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- avgränsa och formulera en vetenskaplig problemställning inom fältet utbildningsteori.
- sammanställa litteratur inom valt undersökningsområde samt kritiskt ställa den egna studien i relation till detta
- motivera och problematisera teoretiska och metodologiska val i relation till undersökningsområdet
- genomföra en självständig studie inom fältet utbildningsteori
- värdera och dra slutsatser av undersökningen samt argumentera för arbetets betydelse för forskningsfältet
- diskutera studiens möjligheter och problem utifrån metodologiska och etiska aspekter
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text
- kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av handledningsträffar, enskilt såväl som i grupp, samt seminarier. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och handledare. Arbetet under kursen bedrivs i huvudsak självständigt med stöd av handledare.
Bedömningsformer
Examinationen består av en individuellt skriven vetenskaplig uppsats samt ett seminarium under vilket studenten muntligt opponerar på en annan uppsats samt försvarar sin egen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Litteratur väljs av studenten I samråd med handledaren.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Pedagogik: Masteruppsats inom utbildningsteori