Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU221B Verksamhetsförlagd utbildning I (godkänd)
Eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 samt 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom relevant inriktning. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen ska ge studenten erfarenhet av skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Studenten ges möjlighet att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter.
I denna kurs förväntas studenten vidareutveckla sitt pedagogiska ledarskap. Studenten ska ta initiativ till samtal med handledare och annan personal på skolan. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer, etik samt skolans värdegrund och uppdrag är centralt i kursen. Med stöd av handledare ska studenten planera, genomföra och reflektera över undervisning utifrån gällande styrdokument och därmed pröva och utveckla sin undervisning och sitt pedagogiska ledarskap. Studenten ska använda ämneskunskap, ämnesdidaktik samt teoretiska perspektiv från de högskoleförlagda kurserna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, leda och genomföra undervisning utifrån beaktande av elevers behov, intressen och förmågor relaterad till skolans styrdokument med relevanta ämneskunskaper och relevanta kopplingar till ämnesdidaktisk teori, samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- verka i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag i kommunikation och samspel med elever och vuxna samt själv och tillsammans med andra reflektera gjorda erfarenheter i relation till styrdokument och lagstiftning
- reflektera över det egna pedagogiska ledarskapet i relation till skolans uppdrag, vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifiera och motivera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygsättning (där sådan görs), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar, samverkan med vårdnadshavare samt andra möten.
I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför handledarobserverad undervisning, utifrån ett elevcentrerat arbetssätt med hänsyn till elevers behov, resurser och förutsättningar. Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren.
En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.
- Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal
- Lärandemål 2 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet
- Lärandemål 3 examineras genom studenten kriftliga reflektion i ett paper
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera kunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor. Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers eller personals säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras.
När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande därav kan inte vikariat betraktas som studietid.