Grundnivå
För tillträde till terminskurs 3 ska samtliga provmoment från kurs TV331A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2401, från kurs TV332A. Om mer än 2 år förflutit sedan provmomentet Portfolio från kurs TV332A godkänts krävs en individuell studieplan.
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen.
Studenten inhämtar fördjupad teoretisk kunskap inom cariologi, parodontologi, oral radiologi och hälsokommunikation. Studenten tränar kliniskt i att genomföra intraorala undersökningar, inkluderande intraoral röntgenundersökning.
Studenten inhämtar teoretisk kunskap i farmakologi samt om det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan.
Studenten tränar att diagnostisera kariessjukdom och parodontala sjukdomar på patienter. Studenten tränar att ge orsaksinriktad behandling av kariessjukdom, behandla parodontala sjukdomar, utföra lokalanestesi på patienter och genomföra HLR (hjärt-lungräddning) i simulerad situation.
Studenten fortsätter att genomföra individanpassad hälsofrämjande och preventiv kommunikation med fokus på patientens munhälsa, allmänhälsa och livssituation i syfte att uppnå eller bibehålla ett hälsobeteende som främjar oral hälsa.
Ett vetenskapligt förhållningssätt utvecklas ytterligare genom att studenten värderar och diskuterar evidensbaserade metoder i tandvården.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för incidens och prevalens av parodontit och karies ur ett nationellt och internationellt perspektiv,
- förklara klassificering av parodontala sjukdomar,
- redogöra för preventiva åtgärder och metoder för kariesriskbedömning,
- förklara parodontal läkning efter beteendemodifiering och mekanisk infektionsbehandling samt faktorer som kan påverka läkningen,
- redogöra för indikationer och genomförande av parodontalkirurgi, parodontalkirurgiska metoder samt läkningsprocesser,
- planera för utvärdering och redogöra för faktorer som är av betydelse för prognosbedömning vid kariessjukdom,
- förklara salivens betydelse för den orala hälsan och för sjukdomsutveckling,
- redogöra för joniserande strålning och dess verkningsmekanismer,
- redogöra för lagar och förordningar som styr arbetet med joniserande strålning inom odontologin,
- redogöra för hur röntgenstrålning kan ge upphov till bild och hur olika vävnader i munhålan avbildas,
- redogöra för hur olika frågeställningar i klinik kan berättiga till användandet av joniserande strålning,
- förklara hur digital intraoral röntgen fungerar,
- förklara hur parodontala skador och kariesskador avbildas radiologiskt samt identifiera fynd som utöver normalanatomiska strukturer kan finnas i en intraoral röntgenbild,
- förklara smärtans fysiologi och neuroanatomi i centrala nervsystemet (CNS) och perifera nervsystemet (PNS),
- topografiskt beskriva anatomiska strukturer av betydelse för lokalanestesi i munhålan,
- förklara lokalanestetikans verkningsmekanismer och biologiska effekter,
- redogöra för relevanta läkemedelsgruppers huvudsakliga verkningsmekanismer, effekter, biverkningar och läkemedelsinteraktioner som har betydelse för oral hälsa och omhändertagande inom tandvården,
- förklara samband mellan vanliga allmänsjukdomar och risker för oral ohälsa,
- förklara den orala hälsans betydelse för individens livskvalitet,
- förklara tobaksbrukets skadeverkningar på den allmänna och orala hälsan samt olika metoder för tobaksavvänjning,
- redogöra för grundläggande hälsopsykologiska teorier som kan förklara patientens beteende och
- förklara hur genus och etnicitet kan påverka mötet mellan tandhygienist och patient.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Utföra anamnesupptagning,
- föra journal i enlighet med relevanta författningar och informera med ett personcentrerat perspektiv,
- utföra intraorala undersökningar för att diagnostisera kariesskador och parodontal sjukdom,
- utföra intraoral röntgenundersökning inom tandhygienistens legitimationsområde med minsta möjliga stråldos till patient och personal,
- identifiera normalanatomiska strukturer, kariesskador och marginala benförändringar i bitewingröntgenbild,
- identifiera avvikelser i röntgenbilden som kräver ytterligare kompetens för diagnostik,
- förebygga och behandla karies och parodontal sjukdom,
- genomföra individanpassad information och instruktion för egenvård,
- genomföra individanpassade preventiva och hälsofrämjande samtal,
- förklara begreppen hälsosyn och hälsouppfattning
- identifiera vanliga fyllningsmaterial och protetiska ersättningar som kan förekomma i munhålan,
- informera sig om läkemedels effekter och biverkningar,
- beskriva administrationsproceduren samt under handledning utföra lokalanestesi i munhålan,
- vidta adekvata åtgärder vid livshotande situationer i simulerad situation,
- förklara principer för vad ett ergonomiskt arbetssätt innebär och
- muntligt och skriftligt kunna sammanfatta en text och anpassa språket efter målgrupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Reflektera över egen kunskapsutveckling och bidra konstruktivt till andras kunskapsutveckling,
- värdera och analysera egna insatser och resultat av utförd behandling på patient,
- reflektera kring professionellt förhållningssätt speciellt med tanken på sekretess, kommunikation, vårdhygien och strålhygien och
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt som bidrar till goda relationer som kännetecknas av respekt, stöd och förtroende.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, obligatoriska seminarier samt obligatorisk praktisk och klinisk färdighetsträning. För att uppnå kursens lärandemål behöver du använda icke-schemalagd tid för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper och eget ansvar för förberedelser. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassad kommunikation. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Inför det kliniska arbetet tränar studenten röntgenbildstagning på fantom. Studenten tränar på möten och kommunikation med olika patienter samt tandvårdsteamet. Träningen sker med ökande grad av självständighet i genomförande av och orala undersökningar samt klinisk behandling med tillämpning av preventiva och hälsofrämjande åtgärder. Studenten kommer kontinuerligt att träna på hygienrutiner och journaladministration.
Kursen omfattar två provmoment:
portfolio (15 hp) som omfattar skriftlig och muntlig individuell redovisning, skriftlig och muntlig gruppredovisning med individuell bedömning, kliniska observationer- medstudent/simulerad situation, samt kliniska observationer- patient. För arbete med röntgenstrålning på patient krävs godkänt praktiskt prov. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
skriftlig individuell tentamen (15 hp).
Student som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV334A upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Student som underkänts i skriftlig individuell tentamen ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 4.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
- Berglundh T edt, Giannobile WV edt, Lang NP edt, Sanz M edt. Lindhe’s Clinical Periodontology and Implant Dentistry. Seventh edition. John Wiley & Sons; 2022.
- Franzén C edt. Tzimoula D edt. Genus och professioner. Studentlitteratur upplaga 1; 2021.
- Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management. 3rd Ed, Blackswell Munksgaard; 2015.
- Gustafsson A, Klinge B. Parodontit: en introduktion. Uppl 71. Stockholm: Gothia Fortbildning AB; 2019.
- Lund H. Odontologisk radiologi. Första upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2019.
- Rosén AL, Jarnbring F. Lokalanestesi och smärta. Andra upplagan: Studentlitteratur; 2021.
- Thoresen H, Simonsen T, Christensen H, Thidemann Johansen H, Tranheim Kase E. Illustrerad farmakologi. Studentlitteratur; 2021.
- Sjögren K, Virdeborn, C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. Gothia Fortbildning AB; 2020.
- White SC edt, Pharoah MJ edt. Oral radiology: principles and interpretation. 7th ed. Mosby/Elsevier; 2018.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.