UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2030

Kursplan hösten 2030

Benämning

Innovation och affärsmodeller för IoT

Engelsk benämning

Innovation and Business Models for IoT

Kurskod

CD645E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2029-09-03

Inrättandedatum

2024-10-01

Fastställandedatum

2024-10-21

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  • CD640E Introduktion till IoT (15 hp)

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering IoT).

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska skapa sig en överblick och utforska teorier, metoder och processer för innovation i allmänhet och innovation relaterat till datavetenskap och IoT i synnerhet. Studenten ska också utveckla affärsmässigt tänkande samt förståelse för affärsmodeller i allmänhet och affärsmodeller som används inom IoT-området i synnerhet.

Kursen innehåller:

  • Innovation och innovationsprocesser relevanta för IoT
  • Entreprenörskap/intraprenörskap
  • Förändringshantering
  • Affärsmässigt tänkande och affärsmodeller för IoT
  • Etik och hållbarhet
  • Framgångsberättelser, misslyckanden och utmaningar

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. förklara centrala begrepp, verktyg och metoder, såsom innovation och innovationsprocesser, entreprenörskap, förändringshantering, hållbarhet och affärsmodeller relevanta för IoT, och

2. förklara på vilket sätt dessa verktyg och metoder kan användas för att utveckla lösningar för olika utmaningar.

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

3. välja och använda lämpliga processer, metoder och verktyg för att utveckla och utvärdera IoT lösningar och koncept givet en utmaning, och

4. presentera och diskutera olika, begrepp, metoder, verktyg och lösningar relevanta för IoT innovationer på ett målgruppsanpassat sätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

5. värdera information och kritiskt reflektera kring de teorier, resonemang och aktiviteter som avhandlas inom kursen, bl.a. samhälleliga och etiska aspekter, och

6. kritiskt värdera aktiviteter och resultat relateradet till IoT-innovationer, redogöra för deras möjligheter och begränsningar, samt utvärdera, hantera och argumentera för deras påverkan i relation till samhället, etik och hållbarhet.

Arbetsformer

Föreläsningar, workshops, seminarier, presentationer, grupparbete och självstudier.

Bedömningsformer

För godkänt betyg krävs:

  • godkända seminarier och arbetsseminarier med tillhörande inlämningsuppgifter (5 hp, UG) (Lärandemål 1-3)
  • godkänd rapport (2,5 hp, UA) (Lärandemål 4-6)

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Slutbetyget motsvaras av betyget på rapporten

Kurslitteratur

Referenslitteratur:

  • Brody, P., & Pureswaran, V. (2014). Device democracy: Saving the future of the Internet of Things IBM. IBM Global Business Services Executive Report. (http://m2mworldnews.com/download/white-papers/IBM-Saving-the-future-of-IoT.pdf)
  • Manzini, E., & Coad, R. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. In K. Friedman & E. Stolterman (Eds.), <em>Design Thinking, Design Theory </em>
  • Saldana, J., Arcia-Moret, A., Braem, B., Pietrosemoli, E., Sathiasselan, A., & Zennaro, M. (2016). Alternative Network Deployments: Taxonomy, Characterization, Technologies, and Architectures. (http://www.rfc-editor.org/info/rfc7962)
  • Annan relevant litteratur (t.ex. böcker och vetenskapliga artiklar) tillhandahålls av ansvarig lärare under kursen eller identifieras av respektive student.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.