Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV254C Sociala relationer och värdegrundsarbete (genomgången) UV255C Sociala relationer och värdegrundsarbete (godkänd)
Inget huvudområde
A1N
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt och fördjupa sin kompetens gällande forskningsmetodik och vetenskapligt arbete. Studenten ska också utveckla sin förmåga att identifiera frågor och problem i den pedagogiska verksamheten.
Fokus i kursen är att utveckla förståelse för vetenskapliga texter och vetenskapligt arbete samt att utveckla ett problematiserande förhållningssätt till lärarprofessionen. Tid läggs på att formulera forskningsfrågor och utveckla en metodologisk förståelse för hur dessa frågor kan undersökas, analyseras och kommuniceras. Dessutom ingår en forskningsinventering av det forskningsområde vari forskningsfrågorna ingår med nationella såväl som internationella utblickar. I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Efter avslutad kurs ska studenten kunnaKunskap och förståelse
- redogöra för och problematisera vad vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet betyder för lärarprofessionenFärdighet och förmåga
- avgränsa och formulera en för lärarprofessionen relevant vetenskaplig problemställning
- i form av en kunskapsöversikt sammanställa, analysera och kritiskt granska kunskap inom problemområdetVärderingsförmåga och förhållningssätt
- analysera och värdera forskningsprocessens olika delar utifrån vetenskapsteoretiska principer och den valda problemställningen
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, handledning, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna arbetar självständigt och kollegialt genom att delta i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare, genom att hålla i ett seminarium, som är obligatoriskt, och genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag samt att leda seminarier.
Prov 1: Muntlig examination (Oral exam), 3 hp. Vid detta prov examineras lärandemål 2.
Prov 2: Skriftlig examination med posterpresentation (Written Exam with Poster Presentation), 6 hp. Vid detta prov examineras lärandemål 1, 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
VG på prov 2 ger VG på kursen.
Brante, T. (2009). Vad är en profession? Teoretiska ansatser och definitioner. I L. Maria (Red.), Vetenskap för profession (s. 15-34). Högskolan i Borås. (22 s.)
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2013). Vetenskapsteori för lärarstudenter . Lund: Studentlitteratur (128 s.)
Bryman, Alan & Nilsson Björn, trl. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder . [Tredje upplagan.) Liber (877 s.)
Lykke, Nina (2009). Genusforskning: En guide till feministisk teori, metodologi och skrift. Liber (256 s.)
Serder, Margareta (2015), Möten med Pisa. Kunskapsmätning som samspel mellan elever och provuppgifter i och om naturvetenskap. Doktorsavhandling i utbildningsvetenskap. Malmö högskola. (270 s.)
Vetenskapsrådet (u.å.) Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. (17 s.) Tillgänglig via Internet.
Därutöver tillkommer vetenskapliga artiklar och avhandlingskapitel med relevans för ämnes- och examensinriktning och med koppling till utbildningsvetenskap.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.