Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6 eller motsvarande
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde. Ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Företagsekonomi med inriktning mot Transport Management.
Urban ekonomi introducerar rum och transport i ekonomiska modeller och studerar omfattningen och lokaliseringsmönster av ekonomisk aktivitet och tillväxt eller nedgång av urbana områden, i en global kontext, och adresserar även frågor om miljömässig och social hållbarhet samt jämlikhet och digitalisering.
Vilka ekonomiska faktorer påverkar utvecklingen av en stad och hur kan de analyseras? Vilka ekonomiska faktorer påverkar markanvändning och lokaliseringsmönster för bostäder och bostadsområden, industriell lokalisation och logistik, och hur påverkar priserna på mark och transporter beslutsfattande bland olika intressenter? Genom vilka medel kan utvecklingen påverkas i en viss riktning, t.ex. genom hantering av negativa externa effekter av urban tillväxt som förorening, trängsel eller brottslighet, och vems ansvar är detta?
Studenterna kommer att förvärva kunskaper inom grundläggande ekonomisk teori och urban ekonomi, relevanta för urban utveckling och omvandling, samt förståelse för olika lokaliseringsbeslut och förmågan att analysera geografiska mönster som följer av detta. Därigenom bör studenterna kunna analysera de drivande krafterna bakom städernas uppkomst, agglomerationsekonomier och kluster, stadens utveckling och tillväxt och lokaliseringsmönster i en regional ekonomi, samt transporters och arbetsmarknadens roll. Även faktorer som påverkar byggande, lokaltrafik, utbildningen, urban spridning och förtätning. Studenterna kommer också att bekanta sig med metoder och verktyg för att analysera demografiska data och mönster i transportefterfrågan, och föreslå planeringsåtgärder för urbana miljöer avseende byggande, infrastruktur, kommersiella zoner, logistiktjänster etc., och argumentera för sina förslag.
Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna:
- förklara och kritiskt bedöma grundläggande nyklassisk ekonomisk teori och modeller, samt bedöma grunderna för urban ekonomi.
- förklara och analysera rollen för olika ekonomiska faktorer och processer i stadsutveckling och tillväxt samt stadsnedgång, relevanta för planering såsom agglomereringsekonomier, lokaliseringsmönster och markanvändning, bostäder och transport m.m..
- bedöma negativa externa effekter av stadsutveckling eller tillbakagång, som föroreningar, trängsel, segregering eller brottslighet, förstå rollen för olika intressenter och föreslå åtgärder.
- föreslå, analysera och utvärdera olika planeringsåtgärder för stadsutveckling, angående bostäder, kommersiell eller industriell markanvändning m.m., genom att analysera demografiska data, transportmönster och tillämpa centrala begrepp inom urban ekonomi.
- kritiskt diskutera ekonomiska faktorers betydelse för stadsutveckling, olika intressenter roll, miljömässig och social hållbarhet samt jämlikhet och digitalisering.
Föreläsningar, seminarier samt självstudier.
- Individuell examination (5 hp) (UA) (lärandemål 1, 2, och 3)
- Projektarbete i grupp (2,5 hp) (UG) (lärandemål 3, 4 och 5)
Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.
För betyget godkänd krävs att samtliga examinationer är godkända.
Kursbetyget bestäms av betyget på den individuella examinationen.
- Browne M. et al., (senast upplagan). Urban Logistics. KoganPage, London.
- Dixit, A. (2014). Microeconomics: A very short introduction. Oxford University Press, Oxford.
- O’Sullivan. E. (utg 8 el senare). Urban economics. McGraw Hill Higher Education, New York.
Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.