Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Barndom och lärande: Literacy och didaktik

Engelsk benämning

Childhood and Education: Literacy and didactics

Kurskod

FO255A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för förskollärarprogrammet

Fastställandedatum

2023-05-16

Gäller från

2025-09-01

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO254A Barndom och lärande: Estetiska uttrycksformer och didaktik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om literacy och barns språkutveckling i relation till undervisning i förskola.

Kursen behandlar barns språkutveckling och det tidiga läsandet och skrivandet utifrån ett literacy- och flerspråkighetsperspektiv, samt förskollärarens roll i förhållande till detta. Inom ramen för verksamhetsintegrerade dagar genomförs undervisning i form av språkaktiviteter på partnerförskolor. Denna bildar utgångspunkt för en normkritisk reflektion kring hur goda miljöer för språkutveckling kan skapas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. Redogöra för ämneskunskaper inom literacy gällande barns språkutveckling och flerspråkighet
  2. Berätta, läsa högt och samtala som stöd för barns språkutveckling
  3. Diskutera literacyhändelser i relation till barns språkutveckling, lek och lärande
  4. Utveckla, analysera och värdera språkutvecklande undervisning med utgångspunkt i poststrukturell teori
  5. Problematisera språkutvecklande undervisning utifrån ett normkritiskt perspektiv

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Bedömningsformer

Prov 1: Paper (Paper), 7,5 hp. I detta prov examineras mål 1, 3 och 4.

Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 7,5 hp. I detta prov examineras mål 2 och 5.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.

Kurslitteratur

Bendroth, Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red). (2014) Bildsamtal. I: *Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv.*Lund: Studentlitteratur(s. 69-85) (16 s)

Cedervall, Sofia, Hallgren, Eva & Sundebrant, Peter (2024). Lek en bok: drama och gemensam läsning för språkutveckling och estetiskt engagemang. Lund: Studentlitteratur (176 s)

Delblanc, Åsa (2025). Väcka läslust i förskolan. Lund: Studentlitteratur (114 s)

Delblanc, Åsa & Wernholm, Marina (2023). Barns lek i modern barndom. Barn, 41(1), 72–79 (7 s) (tillgänglig på internet)

Edwards, Agneta (2019). Bilderbokens mångfald och möjligheter. Stockholm: Natur & Kultur (s. 10-130) (120 s.)

Lundqvist, Ulla, Hvid Thingstrup, Signe & Åkerblom, Annika (2025). Multicultural and multilingual educator professionalism. Nordic Journal of Comparative and International Education, 9 (1), Nordic Journal of Comparative and International Education, 2025-01, Vol. 9 (1) (18 s)

Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina (2022). Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur (349 s)

Norling, Martina & Magnusson, Maria (2019). Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan: flerdimensionella perspektiv. Stockholm: Liber (177 s )

Thuresson, Hanna (2021). Yngre barns meningsskapande om läsande och skrivande i förskolans literacypraktik. (Doctoral dissertation). Örebro: Örebro University. (205 s) (tillgänglig på internet)

Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (s. 227-297, 381-401) (90 s.)

Åkerblom, Annika (2024). Språkligheter: språkande och språkligt meningsskapande. Stockholm: Liber (138 s)

Skönlitteratur och läroplaner tillkommer vid kursstart

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.