UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Grafisk design III

Engelsk benämning

Graphic Design III

Kurskod

KD316A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2008-04-17

Fastställandedatum

2018-05-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grafisk design 1 (15 hp) och Grafisk design 2 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation eller Grafisk design 180 högskolepoäng.

Huvudområde

CTGDA / Grafisk design

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.

Innehåll

Kursen har ett fokus på designprocesser och samarbete, och hur arbetsuppgifter kan lösas gemensamt av personer med olika kompetens och inriktning. Under kursen arbetar studenter i grupp med att lösa designuppgifter åt externa uppdragsgivare.

Kursen inleds med en gruppindelning där studenterna själva fördelar ansvarsområden. Hela designprocessen dokumenteras löpande vilket utgör underlag för den designdokumentation som ska lämnas in vid kursens avslutande del. Designdokumentationen ligger till grund för bedömning examineras i seminarieform.

Kursens fokus är att med hjälp av ett flertal kreativa metoder utforska olika möjligheter att visualisera och kommunicera information. En extern part deltar vid del- och slutredovisningar. Stor vikt läggs vid dokumentation av designprocessen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:

  1. visa förmåga att planera och genomföra ett komplext designuppdrag i grupp;
  2. kunna presentera designlösningar genom visuellt material, text och muntliga presentationer för uppdragsgivare och andra intressenter;
  3. kunna ge och ta emot konstruktiv kritik under designredovisningar;
  4. visa förståelse för typografiska hierarkier och arbeta med typografi som informationsbärare, och tillämpa typografi för att lösa komplexa designuppgifter;
  5. kunna identifiera sin egen kompetens och behov av ytterligare kunskap.

Arbetsformer

Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar som i huvudsak genomförs i grupp.

Bedömningsformer

Designprojekt i samverkan (6 hp): Examineras genom projektpärm med dokumentation av arbetsprocesser, skriftlig rapport och seminarium. (Lärandemål 1, 3 och 5)

Designprojekt/portfolio (6 hp): Detta kursmoment bygger på samma designprojekt som det förra, men fokus ligger på studentens individuella arbete och hur det presenteras i portfolion. (Lärandemål 2)

Typografi (3 hp): muntlig redovisning av designprojekt + presentation i portfolio. (Lärandemål 3 och 4)

Kurslitteratur

Lupton, E. (2017). Design is storytelling. New York: Cooper Hewitt.

Lupton, E. (Ed.), (2011). Graphic design thinking. New York: Princeton Architectual Press.

Ware, C. (2008). Visual thinking for design. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers.

Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., & Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.

Utöver detta sätts läsning samman utifrån de förutsättningar varje uppdrag har.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.