Grundnivå
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i fritidspedagogisk verksamhet på vfu-skola. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den fritidshemspedagogiska verksamheten och undervisningen samt skolans uppdrag. Begreppet undervisning ska ges en vid tolkning i fritidshemmet där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till verksamheten tillsammans med handledare och andra studenter.
I denna kurs behandlas fritidshemmets verksamhet, fritidshemslärarens uppdrag och ledarskap samt skolan som pedagogisk miljö. Det betyder att kommunikation, sociala relationer, etik och skolans värdegrund och uppdrag är centralt i kursen.
Med stöd av handledare ska studenten planera, leda, genomföra och reflektera över undervisning utifrån gällande styrdokument och därmed pröva och utveckla sin undervisning och sitt pedagogiska ledarskap. Studenten ska använda kunskap, didaktik samt teoretiska perspektiv från de högskoleförlagda kurserna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, leda och genomföra undervisning relaterad till skolans styrdokument, avseende språk och estetik samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- verka i enlighet med skolans värdegrund i kommunikation och samspel med elever och vuxna samt reflektera själv och tillsammans med andra över gjorda erfarenheter
- reflektera över det egna pedagogiska ledarskapet i relation till skolans uppdrag, vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifieraoch motiverasitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Som lärare i fritidshem krävs att kunna aktivt delta i verksamhetens alla moment för att stötta eleverna i deras utveckling. Fritidshemsläraryrket omfattar ansvar för elevernas hela vistelsetid på skolan, vilket också innebär god kommunikation med vårdnadshavare och andra berörda.
Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, lovverksamhet, fortbildningsdagar, samverkan med vårdnadshavare samt andra möten.
I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför handledarobserverad undervisning, utifrån ett elevcentrerat arbetssätt med hänsyn till elevers behov, resurser och förutsättningar.
Studenten reflekterar över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare. Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
- Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal
- Lärandemål 2 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera kunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers eller personals säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande därav kan inte vikariat betraktas som studietid.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.