Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BL214C Bild och lärande: Ungdomar och bilder (genomgången)
Inga huvudområden
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i hur visuella kulturer och kommunikation kan studeras och förstås. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla sin didaktiska och bilddidaktiska kompetens. Dessutom ska studenten utveckla kunskaper om och färdigheter i gestaltande arbete som utforskande metod.
Kursen ger en introduktion till hur visuella kulturer och kommunikation kan studeras och förstås. Analoga och digitala tekniker, samt kombinationer av dessa, används i arbetet med gestaltning som utforskande metod. Bildanalys introduceras och praktiseras. Även digital bildredigering tränas. Kursens integrerade utbildningsvetenskapliga kärna på 3 hp har fokus på lärandeteori (mål 1) vilket också vidareutvecklas ämnesdidaktiskt (mål 2). Vidare tränas det ämnesdidaktiska språket med fokus på verbalisering och värdering av progression i gestaltande arbetsprocesser (mål 3) samt bildanalys (mål 5). Loggbok används i kursen som en variant av portfoliometodik.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera kring centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning
- problematisera kommunikation och lärande ur ett normkritiskt perspektiv
- genomföra och redovisa progressionen i en fördjupad, utforskande gestaltande arbetsprocess samt formulera sig kring och värdera det egna lärandet
- använda digital fotografi för att undersöka visuella kulturer
- genomföra en semiotisk bildanalys
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av gestaltande arbete, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på självständigt arbete och initiativtagande såväl som kunskapsutveckling i interaktion med kurskamrater och lärare.
Kursen examineras genom två prov:
Prov 1. Seminarium och loggbok (Seminar and Log Book ) 7,5 hp. Examineras i två delar: seminarium och loggbok (mål 1, 2) samt loggbok (mål 3).
Prov 2. Bildportfolio med åtföljande muntlig presentation (Visual Portfolio with accompanying Oral Presentation) 7,5 hp. Examinerar lärandemål 4, 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Aspelin, Jonas (2014). Inga prestationer utan relationer. Malmö: Gleerups (valda delar i samråd med lärare).
Biesta, Gert. (2004). ’Mind the gap!’ Communication and Educational Relation. In Bingham, Charles. & Sidorkin Alexander. M. (red.) No Education Without Relation. New York: Peter Lang Publishing Inc., s. 11-22.
Biesta, Gert (2014). The beautiful risk of education. Boulder: Paradigm Publishers (valda delar i samråd med lärare).
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter, Lund: Studentlitteratur. (358 s.)
Edström, Ann-Mari (2006). Att forska om lärande i konst. Pedagogisk forskning i Sverige, 11(3), s. 195-213.
Eisner, Elliot W. (1974/1980). Bildämnets mytologi. Bild i skolan, 1980:1/2, s. 26-31.
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012). Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur, kap. 1, 2, 8 (totalt 51 s.).
Hetland, Lois et al (2022). Studio thinking 3: the real benefits of visual arts education. 3. ed., kap. 1 (14 s.).
Jansson, André (2009). Kommunikation. Stockholm: Liber, s. 7-27, 39-57, 73-98.
Larsson, Staffan (2013). Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur & Kultur, s. 1-63.
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture, Third edition, Oxford University Press, New York. Kap. 1, 2, 4 (85 s.)
Säljö, Roger (2003). Föreställningar om lärande och tidsandan. I: Selander, Staffan (red.). Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning . Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (19 s.)
Audiovisuellt material samt kortare texter tillkommer
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.