Avancerad nivå
Fullgjorda studier om minst 60 hp i en utbildning som leder till en Specialpedagog- eller en Speciallärarexamen.
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
.
Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om tidig språk- och kommunikationsutveckling, om språklig tillgänglighet samt om språkutvecklande arbetssätt i pedagogiska verksamheter. Påverkande miljöfaktorer i enspråkiga såväl som flerspråkiga kontexter lyfts, och så även medfödda faktorer av vikt för individens språkutveckling. Lärmiljöns betydelse för språklig inkludering och språkutveckling är i centrum, både avseende fysisk miljö, pedagogers interaktion med individen och övriga språkutvecklande arbetssätt. Olika sätt att kartlägga språklig lärmiljö presenteras, och under fältstudier undersöker studenten relationen mellan individuella förutsättningar och faktorer i lärmiljön. Pedagogiska insatser för att främja språklig tillgänglighet och språkutvecklande arbetssätt samt förebygga språklig sårbarhet diskuteras, på nivåerna organisation, grupp och individ. Fokus under kursen är på tidig språk- och kommunikationsutveckling, men även faktorer främjande för utveckling av tidig läs- och skrivinlärning tas upp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- ge exempel på viktiga faktorer i tidig språkutveckling samt diskutera aspekter av språkutveckling i flerspråkiga kontexter
- diskutera variationer i barns och ungas språkutveckling och identifiera eventuella behov av stöd i relation till verksamhetens mål
- analysera lärmiljöer och pedagogiska praktiker med utgångspunkt i kunskap om språkutvecklande arbetssätt
- föreslå pedagogiska insatser för att stödja barns och ungas språkutveckling i förskola och skola
Kursen utgörs av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och individuella uppgifter. Majoriteten av kurstillfällen sker på distans genom digitala träffar, men även universitetsförlagda moment ingår.
Prov 1: Muntlig tentamen, Språkutveckling, 5 hp (Oral Examination, Language Development, 5 credits) lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig rapport, kartläggning och åtgärdsförslag, 10 hp (Written Report, Assessment and Intervention,10 credits) lärandemål 3 och 4.
God språkbehandling och presentationsform förväntas vid båda proven.
För betyg Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin, & Sventelius, Eva (2024). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Språket, barnet och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (240 s.)
Dockrell, Julie.E, Bakopoulou, Ioanna, Law, James, Spencer, Sarah, & Lindsay, Geoff. (2015). Capturing communication supporting classrooms: The development of a tool and feasibility study. Child Language Teaching and Therapy, 31(3), 271-286.
Elleman, Amy M., Oslund, Eric L., Griffin, Nathalie M., & Myers, Katie E. (2019). A review of middle school vocabulary interventions: Five research-based recommendations for practice. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 50(4), 477-492.
Glogic Saima & Löthagen Holm, Annika (2021). Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum. Lund: Studentlitteratur. (Kap 9-13 samt av studenten valda delar, totalt 165 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur (245 s.)
Hallin, Anna Eva (2019). Förstå och arbeta med språkstörning. Stockholm: Natur & Kultur. (79 s.) eller
Hallin, Anna Eva & Reuterskiöld Wagner, Christina. (2021). Värt att veta om språkstörning. (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & kultur. (84 s.)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina (2022). Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur (Av studenten valda delar, ca 100 s.)
Rubin, Maria (2019). Språkliga redskap - språklig beredskap: en praktiknära studie om elevers ämnesspråkliga deltagande i ljuset av inkluderande undervisning. Diss. Malmö : Malmö universitet. Av studenten valda delar, ca 100 s.
Sandell Ring, Anniqa. (2021). Mångfaldens förskola: flerspråkighet, omsorg och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (Av studenten valda delar, ca 100 s.)
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2014). AKK i lärandet - för allas rätt att kommunicera: skrift om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Malmö: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Waldmann, Christian., & Sullivan, Kirk. P. (2017). Att stödja barns språkliga utveckling: Miljöer, lärtillfällen och interaktioner i klassrum. In ASLA: s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 (pp. 160-168). Uppsala universitet.
Artiklar (ca 50 s.) enligt anvisningar från kursansvarig.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.